Connect with us

Sport & Recreatie

Waaruit bestaat een goede work-out?

De mensen die al langer enkele keren per week trainen zijn er hoogstwaarschijnlijk al van op de hoogte. Er zijn een aantal zaken die in elke work-out terug moeten komen. Het is zeer belangrijk om je lichaam te laten weten dat het actief moet zijn. Het bloed moet namelijk goed gaan circuleren om zo je spieren alle zuurstof te kunnen leveren die ze nodig hebben. Doe je dit niet, dan kan is de kans op een heftige spierkramp of zelfs een blessure groot. Dat wil je natuurlijk koste wat het kost voorkomen. Wat moet je daarvoor doen?

De warming-up en cooling-down

Dit is het belangrijkste onderdeel van elke work-out; je lichaam klaarmaken voor de activiteit die je gaat uitvoeren. Begin elke trainingssessie met een warming-up, die je spieren langzaam op gang laat komen en voor een goede circulatie van het bloed zorgt. Een goede warming-up duurt doorgaans ongeveer tien minuten en bestaat uit stretchen of een lichte cardio-oefening. Na afloop van de work-out doe je een cooling-down, die ervoor zorgt dat je lichaam weer tot rust komt na de inspanningen. Ook deze bestaat uit bijvoorbeeld stretchen.

Train maximaal een uur per keer

Je zou misschien denken dat je bij een work-out alles uit jezelf moet halen wat er in zit. Het is echter belangrijk om je trainingsschema langzaam intenser te laten worden. Begin niet direct met work-outs van twee of drie uur. Dit zorgt voor onnodige stress in het lichaam en kan leiden tot overbelasting van de spieren en hevige spierpijnen. Over het algemeen is het altijd beter om de sessies niet langer dan een uur, 60 minuten, te laten duren. Dit is de trainingstijd zonder de warming-up en cooling-down.

Let op je voeding en vochtinname

Voor een work-out heeft je lichaam genoeg energie nodig. Deze energie kun je halen uit gezonde voeding. Ga voor een licht verteerbare snack die ‘snelle suikers’, koolhydraten, en proteïne bevat. Denk bijvoorbeeld aan eieren op brood, een stuk fruit of havermout. Eet dit niet vlak voordat je gaat sporten, maar bij voorkeur maximaal een uur voor de work-out. Let er altijd op dat je voor, tijdens en na het sporten voldoende vocht tot je neemt. Tijdens het sporten zweet je meer dan in rust, en verliest je lichaam dus veel vocht.

Focus op de training

Naast bovenstaande tips is het ook vooral belangrijk om gefocust te blijven op de oefening die je op dat moment aan het doen bent. Zet een muziekje op die niet te afleidend is, of luister tijdens het fietsen naar een audioboek. Voel de spieren in je lichaam werken en luister naar je lichaam. Ga niet te ver over je grens heen, waardoor je van een positieve ervaring een negatieve maakt. Een beetje spierpijn na het sporten kan zeker geen kwaad, maar zorg ervoor dat je een dag erna niet krom ligt van de pijn in je spieren.

Click to comment

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertisement