Connect with us

Gezondheid & Welzijn

Waaruit bestaat een gezond eetpatroon?

In Nederland groeit het grootste deel van de bevolking op met het advies om te eten volgens de Schijf van Vijf. Wanneer je dit advies opvolgt ben je verzekerd van een gezond eetpatroon, waardoor je elke dag weer aan voldoende voedingsstoffen en energie komt om gezond ouder te worden en fit te blijven. Zoals de naam al zegt, bestaat de Schijf van Vijf uit vijf vakken. Kies elke dag weer enkele producten uit ieder vak om zo zeker te kunnen zijn van variatie. Maar wat houdt een gezond eetpatroon nog meer in? Waar moet je op letten?

Kies voor vers

Kies voor verse groenten en fruit en maak hiermee je gerechten voor het ontbijt, de lunch en het avondeten klaar. Laat kant-en-klare maaltijden zo veel mogelijk staan; deze zitten vaak boordevol conserveringsmiddelen, vetten en zout. De producenten doen dit, zodat ze langer houdbaar zijn en langer ‘vers’ lijken. Denk bij verse groenten en fruit ook aan diepvriesproducten. De producten worden zo snel mogelijk na de oogst ingevroren, waardoor er tijdens het transport geen voedingsstoffen verloren gaan en ze langer goed blijven. Met diepvriesgroenten en -fruit is het dus gemakkelijk om genoeg groenten en fruit in huis te hebben.

Ga voor volkorenproducten

Laat producten gemaakt met witte tarwebloem zo veel mogelijk staan en ga voor volkorenproducten. Witte tarwebloem wordt gebruikt bij de bakproducten die licht van kleur zijn, zoals wit brood, zoutjes en koekjes. Kleur zegt echter niets over of een product gezond is of niet. Bruin brood lijkt op het eerste gezicht een gezonde keuze, maar dat is niet altijd waar. Tijdens het bakproces wordt er gekarameliseerde suiker of moutextract toegevoegd, waardoor het brood een donkerdere kleur krijgt. Volkoren producten bevatten veel vezels, koolhydraten voor de energie en vitamines die niet-volkoren producten over het algemeen niet bevatten.

Let op de vetinname

Men denkt vaak dat er enkel gelet moet worden op de hoeveelheid vet in een product. Er is echter een verschil tussen verzadigd en onverzadigd vet, waarbij onverzadigd vet de gezondere keuze is. Onverzadigde vetten zijn essentieel voor een goede gezondheid. Deze vetten zitten in de volgende producten:

  • Ongezouten noten en pinda’s
  • Vis
  • Zachte margarine en plantaardige oliën

Vervang roomboter tijdens het koken door olijf- of kokosolie en eet één keer per week een vette soort vis, zoals haring. Neem als tussendoortje een handje noten en laat cake en andere producten met verzadigd vet zoveel mogelijk staan.

Beperk het aantal eetmomenten op een dag tot zeven

Een gezond eetpatroon bestaat uit drie grotere maaltijden op een dag – ontbijt, lunch en avondeten – en daarnaast maximaal vier keer iets tussendoor. Gezonde keuzes voor tussendoortjes zijn bijvoorbeeld een handje noten, snoepgroenten of fruit. Het beperken van het aantal eetmomenten tot drie maaltijden en vier tussendoortjes is eveneens van belang voor een gezond gebit. Met name voedingszuren in het eten tast het glazuur van het gebit aan en kan uiteindelijk leiden tot gaatjes, poreuze tanden en blijvende aanslag op de tanden.

Click to comment

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertisement