Connect with us

Gezondheid & Welzijn

Oefeningen die thuis kan doen om sterker te worden

Het is belangrijk om voldoende sterk te zijn. Uit de wetenschap komt dat mensen die fysiek sterker zijn ook langer in goede gezondheid leven. Beginnen met sporten is echter lang niet altijd even gemakkelijk. Dat neemt niet weg dat het wel zaak is om je er toch voor in te zetten. Om het je wat gemakkelijker te maken, kan je bijvoorbeeld beginnen met thuis sporten. Je hoeft dan geen eens naar de sportschool. Je hebt ook geen specifieke spullen zoals gewichten nodig. Je gebruikt je lichaamsgewicht en soms wat spullen die je toch al in huis hebt staan. Dat kan je dan op de volgende manier goed aanpakken.

Jezelf kunnen optrekken

Misschien wel de belangrijkste vorm van kracht die je kan bezitten, is het vermogen om jezelf op te kunnen trekken. Daarvoor moet je dan de zogenaamde pull-up kunnen doen. Dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Hoe kan je dit dan thuis oefenen? Je kan bijvoorbeeld beginnen met een hele lichte variant. Dan trek je jezelf op vanaf de grond aan de leuning van een eetstoel. Dit is een goede beginnersoefening. Wanneer je dan wat meer spiermassa hebt en je wordt wat sterker, dan kan je bijvoorbeeld proberen jezelf op te trekken aan de treden van je open trap. Op die manier kan je dan eigenlijk hetzelfde doen als je in de sportschool aan de pull-up bar. Je kan hier de rest van je leven voordeel van houden. De pull-up is niet alleen goed voor de rug, maar ook voor de schouders en biceps.

De borstspieren onderhouden

Een oefening die niet alleen functioneel is, maar ook je lichaam een mooiere vorm geeft, is de push-up. Iedereen houdt natuurlijk van mooi ontwikkelde borstspieren. Wanneer je de push-up correct en in voldoende mate uitvoert, dan kan je daar zelf voor zorgen. Er zijn heel veel variaties van het opdrukken. Daardoor kan je heel veel verschillende delen van de borst helpen ontwikkelen. Bovendien is de push-up ook nog eens goed voor de schouders en de triceps. Op die manier zorg je dus samen met de pull-up voor een mooi ontwikkeld bovenlichaam in alle facetten. Belangrijk is dat je ook gecontroleerd je push-up uitvoert en dat je niet stuitert op je armen, zoals je vaak in films ziet.

Goed voor de benen

Natuurlijk is het niet alleen belangrijk om het bovenlichaam te onderhouden. Je wilt ook goed op je benen blijven staan. Er is één oefening waarmee je gigantisch veel kan bereiken. Dat is natuurlijk de squat. Het is wel heel fijn om gewoon de kniebuigingen te kunnen doen. Wie een goede squat doet, werkt aan de benen en de billen en ook een beetje aan de onderzijde van de rug. Er wordt ook onderzocht hoe deze oefening van invloed is op de algehele gezondheid en de hersenen. Er zijn aanwijzingen dat dit verband houdt. Dit maakt het dus extra aantrekkelijk om twee tot drie keer per week een paar sets van deze oefening te doen zodat je basis sterker wordt.

Click to comment

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Advertisement