Stoppen met roken – Drie vuilkuilen

Er zijn drie valkuilen die ervoor kunnen zorgen dat het stoppen met roken mislukt of minder goed gaat dan u zou willen. Deze valkuilen zijn:

  1. De rookverslaving niet serieus nemen
  2. Denken dat af en toe roken wel kan
  3. Het roken vervangen door iets anders

 

Eerste valkuil: de rookverslaving niet serieus nemen

Op het moment dat u nog aan het roken bent, onderschat u mogelijk het stoppen met roken. Wanneer u stopt met roken krijgt u te maken met geestelijke en lichamelijke ontwenningsverschijnselen. Deze ontwenningsverschijnselen of afkickverschijnselen kunnen als heftig worden ervaren. Niet voor niets mislukken veel stoppogingen.

Zorg daarom voor een goede voorbereiding. Veel stoppers ervaren bij het stoppen met roken concentratieproblemen. Wanneer de mogelijkheid daar is, zorg dan dat u de eerste dagen na het stoppen met roken weinig aan uw hoofd heeft. Vermijd stress zoveel mogelijk. Sommige mensen zeggen dat stoppen met roken gemakkelijker gaat wanneer zij op vakantie zijn. Denkt u dat dit ook voor u het geval is, ga dan ook lekker op vakantie. Als het lukt met stoppen is het zijn investering meer dan waard, zowel qua tijd als financieel.
Tweede valkuil: denken dat af en toe roken wel kan

Een andere valkuil is denken dat u, na enige tijd gestopt te zijn met roken, wel een sigaret kunt roken. Bij veel mensen zullen er weer ontwenningsverschijnselen optreden nadat zij een sigaret opsteken na lange tijd niet roken. Het zal dan opnieuw een kwestie zijn van wilskracht om niet toe te geven aan de trek naar een tweede sigaret.

Onthoud dat trek naar een sigaret altijd tijdelijk is op het moment dat u gestopt bent met roken. Ook bij gelegenheden waar de trek het grootst is (bij een biertje op het terras, na een lekkere maaltijd) zal het moeilijker zijn om gestopt te blijven wanneer u weer een sigaret opsteekt, dan wanneer u dat niet doet.

 

Derde valkuil: het roken vervangen door iets anders

Veel stoppers zeggen na het stoppen met roken ook meer te snoepen. Dit komt doordat de onbeantwoorde trek naar een sigaret na verloop van tijd vervangen kan worden door leegte. Deze leegte kan worden ge-uit in meer snoepen, meer koffie drinken of meer alcohol drinken. Het is verstandig om waakzaam te zijn en ervoor te zorgen dat deze situatie niet ontstaat.

 

Tip bij het stoppen met roken

Om het stoppen met roken extra succesvol te maken, kunt u enkele maatregelen nemen. U kunt bijvoorbeeld een workshop “stoppen met roken” volgen om u geestelijk voor te bereiden maar iets anders dat vaak wordt ingezet bij het stoppen met roken is acupunctuur. Bij acupunctuur worden enkele naaldjes bij het oor geplaatst op specifieke punten die zijn gekoppeld aan uw zenuwstelsel. De naaldjes zorgen ervoor dat de afkickverschijnselen als minder heftig worden ervaren en dat u meer wilskracht heeft om te stoppen met roken.