Onlangs heeft u hier een handleiding kunnen lezen over Open Site Explorer (OSE). Deze week gaan we het hebben over de Site Explorer en nog een aantal andere tools van Majestic SEO. Net als OSE geeft de Site Explorer van Majestic SEO veel waardevolle data voor SEO’ers om ze te helpen bij hun SEO activiteiten.
Handleiding
Net als vorige keer zal ik de tools en al zijn opties met u doornemen. Zo weet u dan precies wat u ermee kan doen en waar u welke data kan krijgen.
Kosten
De Site Explorer van Majestic SEO is voor een gedeelte gratis, maar als betaald gebruiker krijgt u meer informatie. Ook kunnen gratis gebruikers de tool maar een beperkt aantal keer per dag gebruiken. Een betaald account aanmaken kan al vanaf € 39,99. Het uitgebreidste account kost maar liefst € 1199.96.
Site Explorer
Als u op de homepage van Majestic SEO dan ziet u gelijk de zoek de zoekbalk bovenin. Als u die gebruikt om uw website te analyseren, dan maakt u gebruik van de Site Explorer tools van Majestic SEO.
Verse data of alle data
Onder de zoekbalk kunt u ervoor kiezen om alleen verse data te zie (Fresh Index gebruiken) of dat u alle data wilt zien (Historische Index gebruiken). Als u de Fresh Index gebruikt dan ziet u alleen de data van de afgelopen 90 dagen.
Bol.com
In dit voorbeeld zal ik net als bij de Open Site Explorer handleiding gebruik maken van Bol.com als voorbeeld.
Domein, subdomein, URL of Path (URL*)
Als u deze tool gebruikt zult u moeten bepalen wat u precies wilt analyseren. Bij Site Explorer kunt u uit 4 opties kiezen:
- Rootdomein
Hiermee analyseert u de hele website. Alle pagina’s en alle subdomeinen worden meegenomen in deze analyse. - Subdomein
Om alleen een subdomein te analyseren gebruikt u deze opties. U kunt aan de URL zien of iets een subdomein is. Stel Bol.com zou ook in het Duits beschikbaar zijn, dan zouden ze daar een subdomein voor kunnen maken, www.de.bol.com bijvoorbeeld. - Path (URL*)
Geef aan welk pad u wilt analyseren. Voer bijvoorbeeld https://www.bol.com/nl/boeken/ in. Alle pagina’s die hiermee beginnen zullen in de analyse meegenomen worden. - URL
Dit gebruikt u om een individuele pagina te analyseren.
Verschillende tabs
Zodra u een URL heeft ingevuld en gekozen heeft op welk niveau u uw analyse wilt doen, kunt u doorgaan naar de verschillende tab. U ziet 9 tabs met daarnaast nog 4 icoontjes. Ik zal alle tabs en de icoontjes met u bespreken:
- Samenvatting
- Verwijzende domeinen
- Backlinks
- Nieuw
- Verloren
- Ankertekst
- Kaart
- Pagina’s
- Linkprofiel
Samenvatting
U komt standaard als eerst in de samenvatting tab als u een URL heeft ingevoerd. Hier krijgt u een overzicht van alle data van de website.
Informatie over domein
Onder de tabs ziet u als eerste de Domain Information. De Domain Information begint met linkdata over de website:
- Externe Backlinks
Het totaal aantal externe links voor de website die de afgelopen 5 jaar gevonden zijn. Dit zijn ook Nofollow links en verwijderde links. - Verwijzende domeinen
Het aantal domeinen die naar u linken. Des te gelijker dit is met het totaal aantal links, des te beter. Als dit aantal laag is, dan is dat een indicatie dat er weinig diversiteit is. - Verwijzende IP-adressen
Er kunnen meerdere websites gehost worden op één IP adres. Ook hier geldt, des te gelijker dit is met het aantal Verwijzende domeinen, des te beter. Als u veel links krijgt van een klein aantal domeinen vanaf één IP adres, dan ziet dat er onnatuurlijk uit. - Verwijzende subnetten
Dit is een afkorting voor ” Verwijzende subnetten”. In Open Site Explorer worden ze C-blocks genoemd. Dit verwijst naar de derde set cijfers uit een IP adres. Als de derde cijfers bij 2 websites hetzelfde zijn, dan is de kans groot dat ze door dezelfde persoon beheerd worden.
In de afgelopen 90 dagen
Onder de getallen die groot weergegeven worden, ziet u hoeveel Externe Backlinks, Verwijzende domeinen Verwijzende IP-adressen en Verwijzende subnetten er de afgelopen 90 dagen gevonden zijn. Indien u de Fresh index gebruikt zullen de cijfers van plek wisselen en staat er onder de grote cijfer “in de afgelopen 5 jaar”.

Linkprofiel
Rechts van de domein informatie ziet Linkprofiel. Hier vindt u informatie over uw linkprofiel.
- Trust Flow
Trust Flow is een metric van Majestic SEO zelf. Er wordt gekeken naar het aantal links die een domein, subdomein of pagina heeft van vertrouwde websites. - Citation Flow
Dit is nog een metric van Majestic SEO. Er wordt gekeken invloedrijk een domein, subdomein of pagina is op basis van het aantal links die een het heeft.
Linkprofiel van externe backlinks
Ieder puntje in deze grafiek is een link. Iedere link wordt beoordeeld op basis van de Trust Flow en Citation Flow. Als er meerdere links zijn met dezelfde metrics wordt de kleur donkerder. In de afbeelding hieronder ziet u dat het linksonder zwart is, er zijn dus veel links met die metrics.

Waardevolle link
Een puntje helemaal rechtsboven representeert een zeer waardevolle link, puntjes linksonder zijn links met weinig waarde. Websites hebben altijd meer links van lage waarde, dan links die zeer waardevol zijn, daarom ziet u dat het linksonder donker is en rechtsboven weinig tot geen puntjes staan.
Extra data
Onder de Informatie over domein ziet u extra data over het domein die u ingevoerd heeft:
- Titel van de homepage
In dit geval ziet u n.v.t., omdat de URL Bol.com niet de homepage is. Als www.bol.com/nl/index.html ingevoerd zou worden, dan was er wel een titel zichtbaar. - Verwijzende backlinks uit het onderwijs
Hier wordt gekeken naar het aantal .edu links die een website heeft. In Amerika hebben scholen en universiteiten een .edu website. Links van dit soort websites zijn waardevoller. - Verwijzende backlinks van de overheid
Het aantal .gov links die de website heeft. Ook dit is iets dat in Nederland niet gebruikt wordt. In Amerika hebben instellingen van de overheid een .gov website. Net als .edu websites zijn deze waardevoller, omdat ze als betrouwbare websites worden beschouwd. - Verwijzende domeinen uit het onderwijs
Het aantal .edu domeinen die naar uw website linken. - Verwijzende domeinen van de overheid
Het aantal .gov domeinen die naar uw website linken. - Geïndexeerde URLs
Het aantal geïndexeerde URLs die Site Explorer gevonden heeft in de afgelopen 5 jaar. - Position in Majestic Million
Majestic SEO houdt een lijst bij van topwebsites. Deze te lager dit getal is, des te hoger op de lijst hij staat. Websites die hoog op de lijst staat zijn zeer waardevol.
Backlink History
Onder dit kopje ziet u 2 grafieken. De eerste laat per maand het aantal externe links die gevonden zijn. Dit kunt u zien voor de afgelopen 12 maanden. De 2e grafiek werkt op dezelfde manier als de eerst, alleen laat deze het aantal verwijzende domeinen zien die gevonden zijn, in plaats van het aantal externe links.

Fresh Index
Indien u de Fresh Index gebruik ziet u ongeveer hetzelfde overzicht, maar dan van de afgelopen 90 dagen.

Gedetailleerde informatie over backlinks
In de grafieken hieronder worden de externe links verdeeld. Alle data over uw links is te zien in de Backlinks tab. Hier gaan we het later dieper op in. In de grote grafiek worden de links verdeeld in 4 categorieën:
- Frames
Links met een FRAME of IFRAME tag - Afbeeldingen
Links die verwerkt zijn in een afbeelding - TextLinks
Dit zijn de normale tekst links - Redirects
Links die afkomstig zijn van een redirect
Follow vs. Nofollow
In de grafiek rechtsboven ziet u de verdeling tussen follow en nofollow van uw links.
Bestaande of verwijderde links
Eerder hadden we het over het aantal Externe Backlinks die de afgelopen 5 jaar voor uw website gevonden zijn. In de grafiek rechtsonder ziet u hoeveel er verwijderd zijn en hoeveel er nog over zijn.
Grafiek of data
U kunt onder de grafieken aangeven of u de data wilt laten weergeven in grafieken of dat u alleen de cijfers wilt zien.

Anker Text
In de grafiek ziet de top 10 anchor teksten die uw externe links hebben. Als een anchor tekst te lang is (bijvoorbeeld bij URLs) dan wordt hij onderbroken. Alle informatie over de anchor teksten bespreken we later als het Anchor tekst tab aan bod is.
Grafiek berekenen
Deze taartgrafiek wordt op de volgende manier berekend:
- Om het totale aantal verwijzende domeinen voor de grafiek wordt berekend door de voor de top 1000 anchor tekst op te tellen.
- Hier wordt het aantal domeinen met een lege anchor vanaf getrokken
- Vervolgens wordt het aantal verwijzende domeinen met een bepaalde anchor tekst gedeeld door het totaal aantal domeinen dat eerder berekend werd. De uitkomst hiervan wordt vermenigvuldigd met 100 om een percentage te krijgen. Dit proces wordt voor 9 anchor teksten gedaan.
- Het percentage Andere ankertekst wordt berekend door het aantal verwijzende domeinen van de top 9 ankertekst af te trekken van het totale aantal verwijzende domeinen. Dit wordt vermenigvuldigd met 100 om een percentage te krijgen.

Backlinks
Hier de top 5 backlinks van de website (op welke URL de link staat, de anchor tekst en waar de link naartoe linkt) met daarnaast informatie over de link. U ziet de Trust Flow en Citation Flow van de link, wat voor soort link het is, wanneer het voor het eerst geïndexeerd is, wanneer het voor het laatst gezien is en wanneer de link verloren is (indien de link verwijderd is).

Extra opties
Naast iedere link ziet u een klein tandwieltje, door hierop te klikken krijgt u extra opties, zoals de link bezoeken, de link te analyseren, een report van de link maken, etc. Naast ieder anchor tekst ziet u een klein geel stokje. Hiermee kunt u de anchor tekst gebruiken in de Keyword Checker. Deze tool gaan we later bespreken.
Pagina’s
Hier een overzicht van de top 5 pagina’s. Meer informatie over het analyseren van de pagina’s komt later, als we bij de Pages tab zijn. Naast de URLs van de pagina’s ziet u een aantal kwaliteitsmetrics, Externe backlinks, Verwijzende domeinen, Trust Flow en Citation Flow. Als laatste ziet u de datum dat hij geanalyseerd is.

Verwijzende domeinen
In deze tab ziet u alle domeinen die naar u linken met de Citation flow en Trust Flow metrics. Tevens hebt u de opties om de domeinen te sorteren, bijvoorbeeld op Citation flow en Trust Flow, maar ook op backlinks, IP, geïndexeerde URLs, etc. Daarna kunt u ze automatisch voor de tweede keer laten sorteren.

Backlinks
Hier ziet u een overzicht van alle links die Majestic SEO gevonden heeft. Dit overzicht laat dezelfde data zien als het Backlinks onderdeel in de Summary. U hebt ook dezelfde opties, er zijn slechts 2 verschillen met het overzicht uit de summary. De eerste is dat u hier alle links ziet, in plaats van alleen de top 5 links. Het tweede verschil is dat u hier kunt aangeven dat u verwijderde links niet wilt weergeven.

Nieuw
In de Nieuw tab kunt u zien wanneer links gevonden zijn. Over iedere link ziet u handige gegevens, om de waarde er van in te schatten. Daarnaast kunt u precies ziet wanneer de link gevonden is. Tevens is het mogelijk om een periode van maximaal 14 dagen te selecteren, zodat u precies ziet welke links in die periode gevonden zijn.

Verloren
Deze tab is ongeveer hetzelfde als de Nieuw tab, met als enige verschil dat u hier kunt zien welke links u verloren heeft. Indien u zonder duidelijke reden een groot aantal links verloren heeft, dan is het verstandig om in acties te komen.
Waarom verliest u links
Probeer dan te achterhalen waarom u ze verloren heeft. Is het domein waar veel links op stonden offline gegaan of linken ze nu ineens een stuk meer naar uw concurrenten? Ook zou u kunnen proberen om de links weer terug te krijgen.

Voor de rest van het artikel Handleiding Majestic SEO tools gaat u naar mijn blog.
Linkbuilders
Kan uw website een boost gebruiken in de rankings, neem dan contact met ons op. Onze professionele linkbuilders vinden voor uw website de links die relevant zijn en uw website zullen doen stijgen. Neem contact met ons op.
Blijf op de hoogte
Wilt u op de hoogte blijven van al het nieuws uit de linkbuilding wereld, volg ons dan op Twitter, like onze Facebook pagina of kom regelmatig terug op mijn blog.
In this article:linkanalyse, linkprofiel tools, Majestic SEO, seach explorer, site explorer
Don't Miss:
Webmail
