Connect with us

Computer & Internet

Georganiseerd werken begint op je bureaublad

Tegenwoordig werken we allemaal met laptops en computers. Of het nou voor je studie is, of voor een kantoorbaan, vaak hebben we alles wat we nodig hebben zo bij de hand. Het bureaublad van je computer is ook het eerste wat je ziet elke keer als je hem opstart en vaak de plek waar je alle programma’s en snelkoppelingen hebt staan die je gebruikt. Misschien heb je er ook wel de documenten staan waar je op het moment mee bezig bent, of misschien heb je er digitale post-its op staan met je huidige planning. Op een gegeven moment is je bureaublad te vol, te chaotisch, of leidt het teveel af van het werken. Het is belangrijk dat je daarom je bureaublad georganiseerd houdt. Hier zijn een paar tips om daar aan te werken.

Waar zet je wat

Om bij het begin te beginnen, is je bureaublad een groot scherm waar al je waarschijnlijk al je snelkoppelingen hebt staan. Misschien hier en daar ook een document, maar voornamelijk snelkoppelingen naar dingen zoals het internetbrowsers, zoals Google Chrome, die je dagelijks gebruikt. Een eerste tip is om al je snelkoppelingen in groepen op je scherm te zetten en elke groep op een vaste locatie zet. Dit creëert een overzicht voor jezelf, waardoor je in één oogopslag kunt zien waar iets zou moeten staan. Zo kun je, bijvoorbeeld, alle computersysteem-gerelateerde snelkoppelingen, zoals de prullenbak en je configuratiescherm, linksboven in de hoek zetten.

Daar staat de prullenbak altijd al vanzelf, dus om de rest daar omheen te zetten houdt het duidelijk en overzichtelijk. Daarnaast kun je dan programma’s die je vaak gebruikt, bijvoorbeeld programma’s voor je werk, of voor je studie, aan de rechterkant van het scherm zetten. Het is verstandig als je daar de hele rechterkant voor neemt, zodat je jezelf niet beklemt wat betreft de ruimte die je hebt. Je wil de snelkoppelingen niet te ver naar het midden laten gaan, omdat het dan misschien niet meer direct duidelijk is bij welke kant de snelkoppeling zou horen.

Gebruik mappen

Ook een belangrijke tip die voor veel mensen geldt; zet geen losse documenten op je bureaublad. Dit zorgt voor veel chaos op je bureaublad en zorgt er ook voor dat het heel snel vol staat met allemaal koppelingen. Probeer dit daarom zo veel mogelijk te voorkomen. Wat aan te raden is, is om mappen te gebruiken. Of je nou een map maakt op het bureaublad, of een snelkoppelingen naar een map ergens anders, maakt niet heel veel uit. Zolang je maar niet tien verschillende documenten hebt in plaats van één mapje, die je dan ook weer bij de juiste kant op je bureaublad kunt zetten, zoals we eerder hebben genoemd.

Het klinkt misschien soms heel ingewikkeld, maar je computer georganiseerd houden is een stuk makkelijker dan je denkt. Het is vaak slechts een kwestie van gewenning. Heb je nou wel veel kennis van computers, en volg je bijvoorbeeld vakken zoals informatica? Lees dan eens dit artikel, over hoe je informatica het beste kunt halen!

 

Click to comment

Leave a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertisement