Deze handleiding is gemaakt om iedereen te helpen die zich bezighoud met linkbuilding, dit kan zijn voor een klant of voor een werknemen, die zich op dit moment afvraagt hoe hij een concurrentie linkanalyse moet maken. Wat in deze handleiding uitgelegd zal worden is een proces dat herhaalbaar, leerbaar en tot een zekere mate schaalbare is.
Deze handleiding gebruiken
Of u nou werkt aan een eigen website of dat u verantwoordelijk bent voor de websites van 20 klanten, u kunt deze handleiding gebruiken om een professionele concurrentie linkanalyse te maken.
Waarom deze handleiding
Tijdens een onderzoek waarvan de informatie is verwerkt in de infographic Link Building Survey 2013 is gebleken dat 11% van de ondervraagden niet zeker weet welke links schadelijk zijn. Sommigen zijn hier zo onzeker van dat ze zelfs gezegd hebben dat ze zich helemaal niet met linkbuilding bezig gaan houden, omdat ze bang zijn voor een penalty.
Meer dan links
Toegegeven, er zijn andere ranking factoren die u in de gaten moet houden, links zeggen niet alles. Probeert u echter goed te ranken met niets anders dan Facebook likes en een geoptimaliseerde website, dan zal u er vaak niet komen. Link zijn nog steeds erg belangrijk om goed te ranken.
De juiste links
Links zorgen ervoor dat het algoritme goed werkt. Door Google’s algoritme zullen SEO’ers zoals wij altijd op zoek moeten gaan naar de juiste links om te kunnen stijgen in de rankings. Lees hier meer over de 10 meest gebruikte link types en hun effect.
Wat moeten ze doen
Veel webmasters weten niet hoe groot hun budget moet zijn, wat ze moeten doen en of hun huidige linkbuilding strategie wel goed is voor hun website. Door de vele updates en aankondigingen van Google worden webmasters bang om te linkbuilding, omdat ze geen penalty willen krijgen.
Op weg helpen
Om deze webmasters op weg te helpen heb ik deze handleiding gemaakt. Ik hoop dat het mensen helpt om een duidelijk beeld te krijgen van wat ze tegenwoordig moeten doen om succesvol te zijn in de SERPs.
Deze handleiding
Deze handleiding zal voornamelijk bestaan uit een concurrentieanalyse en uit benchmarking, omdat SEO nou eenmaal een nulsomspel is. Als u wint dan verliest iemand anders en vice versa. Dit betekent dat het weten wat uw concurrenten doen en hoe u het beter kan doen dan zij, cruciaal voor succes.
Kennis van Google
Daarnaast is dit een geweldige manier om een beter beeld te krijgen van wat Google belangrijk vindt binnen uw branche.
Inhoud
In deze handleiding zullen de volgende punten aan bod komen:
- Analyseer uw linkprofiel
- Analyseer de linkprofielen van uw concurrenten
- Beoordeel haalbaarheid
- Plan uw aanval
- Uitvoering van strategie
Stap 1: Analyseer uw linkprofiel
Het uitvoeren van een linkprofiel analyse van de website waar u voor werkt is cruciaal als u een effectieve linkbuilding campagne wilt ontwikkelen. Als u de zwaktes en kansen in de linkprofielen van uw concurrenten heeft gevonden, maar niet op de hoogte bent van uw eigen situatie, dan doet u maar half werk.
Verzamel al uw links
Geen enkele bron is perfect, gebruik daarom alle data die beschikbaar is om u een zo compleet mogelijk beeld te geven. Hier zijn een aantal tools die u kunt gebruiken om links naar uw website te vinden (de meeste kent u waarschijnlijk al):
- Ahrefs
- Majestic SEO
- Link Research Tools
- Open Site Explorer
- U kunt ook gebruik maken van Google Webmaster Tools om te zien welke links Google gevonden heeft
Ken uw sterktes en zwaktes
Analyseer objectief uw linkprofiel en kijk naar zaken als:
- Diversiteit
Verwijzende domeinen, aantal unieke Class C IPs. Mogelijke problemen zoals een groot aantal links van een klein aantal bronnen. - Volume
De kwaliteit van links is erg belangrijk, toch moet er gekeken worden naar het aantal link van een website. - Groei
Hoe groot is de maandelijkse groei van het aantal links? - Distributie
Hoe zijn de links verspreid over de website? Gaan ze allemaal naar de homepage, alleen naar de money pagina’s of ook naar diepere pagina’s? - Kwaliteit
Controleer uw links met een link checker zoals Ahrefs of Link Babel om een idee te krijgen van de kwaliteit van uw linkprofiel. U kunt dit ook doen in Excel als u dat liever wilt. Ahrefs overigens heeft een limiet van het aantal links dat geanalyseerd wordt. Handmatige controles zijn beter, maar dat is bijna niet mogelijk als uw website duizenden links heeft. - Nofollow ratio
Normale website krijgen uit zichzelf ook nofollow links, wanneer een linkprofiel voor 100% uit follow links bestaat dat ziet dat er niet natuurlijk uit. - Natuurlijke links
In welke mate genereert de website natuurlijke links? - Anchor tekst distributie
Hoe ziet het anchor tekst profiel eruit? Zit er een balans in? Het is moeilijk om een bepaalde ratio te bepalen, omdat deze per branche kan verschillen. Later zullen we de concurrenten analyseren om te kijken wat normaal is in uw branche.
Sterkte bepalen
Bepaal de echte sterktes en zwaktes die een website op dit moment heeft. Sommige linkprofielen hebben veel prima links, maar hun sterkte kan zitten in de diversiteit of de grootte van het linkprofiel. Een linkprofiel met minder links kan als sterkte hebben dat er een aantal autoriteit links tussen zitten.
Sterke links
Identificeer het type links die uw concurrenten moeilijk kunnen krijgen. Kijk hoe u meer uit die links kan halen (tier linkbuilding misschien) of kijk hoe u meer van dat soort links kan krijgen. Probeer uit te zoeken hoe u eerder aan dat soort links bent gekomen, misschien kunt u die techniek nog een keer toepassen.
Patronen
U moet binnen uw linkprofiel op zoek gaan naar patronen die nu of in toekomst voor problemen kunnen gaan zorgen. Het nadeel is dat u nooit precies weet wat bij Google voor proberen kan zorgen, toch zijn er een aantal patronen waarvan u weet dat die uw website geen goed gaan doen.
Ga naar mijn blog om meer te lezen over het maken van een concurrentie analyse.