Het monitoren van uw bezoekers is een belangrijk onderdeel van het beheren van een website. Het stelt u in staat om de prestaties van uw website in de gaten te houden en de data kunt u gebruiken om uw website te verbeteren.
Google Analytics
Om uw bezoekers te monitoren moet u een analyse programma hebben voor uw website. Een veelgebruikte tool is Google Analytics. De tool is gratis en geeft veel data over uw website en de bezoekers die u kunt analyseren.
Handleiding
In dit artikel ga ik in op de mogelijkheden van deze tool van Google. Omdat de tool veel geavanceerde functies heeft, is het niet mogelijk om alles te bespreken. Ik ga het daarom alleen hebben over de basismogelijkheden van de tool. Laten we beginnen.
Google Analytics account aanmaken
Om te beginnen gaat u naar de GA pagina van Google. Indien u al een GA account heeft klikt u op Aanmelden, heeft u nog geen GA account klik dan op Een account maken.
Google account
Als u gebruik wilt maken van GA dan heeft u een Google account nodig. Hebt u dit nog niet heeft dan komt u automatisch op een pagina waar u een Google account aan kan maken, als u al bent ingelogd komt u op een pagina waar u een GA account aan kan maken. Links ziet u een knop Aanmelden.
Website of mobiele app
GA kan gebruikt worden om data te verzamelen over websites, maar ook over mobiele apps. Wij gaan het vandaag alleen hebben over GA voor websites.
Nieuw account
Nadat u op bent ingelogd met een Google account en heeft geklikt op Aanmelden komt u op een pagina waar u uw website informatie geeft. Het gaat hier om:
- Accountnaam
- Websitenaam
- URL van de website
- Branchecategorie
- Tijdzone
Gegevens delen
Wilt u uw gegevens delen? Google hebt u 4 opties om uw gegevens te delen. Als u de nodige vakjes aan- en afgevinkt heeft klikt u op Tracking-ID op halen. Vervolgens ziet u de servicevoorwaarden van Google Analytics, klik vervolgens op Ik ga akkoord.
- Uitsluitend bij andere Google-producten
Gegevens tussen Google diensten worden onderling gedeeld. Een handig optie als u ook gebruik maakt van Adwords, om zo meer informatie te krijgen. - Anoniem met Google en anderen
Uw gegevens worden anoniem met Google gedeeld, zodat u aan benchmarking kunt doen. Vergelijk de prestaties van uw website met die anderen website uit uw branche. - Technische ondersteuning
Deel uw gegevens, zodat Google zijn service kan verlenen en technische oplossingen kan vinden. - Accountspecialisten
Gegevens van uw website worden gedeeld met Google medewerkers, zodat ze uw configuratie en analyses kunnen verbeteren.
Tracking-ID
Nu is het tijd om aan te tonen dat de website die u eerder ingevuld had, ook daadwerkelijk van u is. Dit doet u met een Tracking-ID. Er zijn verschillende manieren om deze code te implementeren.
WordPress
Maakt u gebruik van één van de grote platformen, zoals WordPress, dan kunt u een plugin downloaden die dit vereenvoudigt. Als dit niet mogelijk is dan kunt u de code plakken in een template, header of footer file, zodat alle pagina’s de code bevatten.
Beginnen met Analytics
Zodra de code juist geïmplementeerd is begint Google met het bijhouden van data over uw bezoekers. Ga naar de GA pagina van uw website. Als eerste gaat u standaard naar Doelgroep -> Overzicht. Wat precies op deze pagina te zien is bespreken we later.
Lees de rest van het artikel “Handleiding: Google Analytics”op mijn blog.
Meer te weten komen
Wilt u alles weten over de laatste ontwikkelingen op het gebied van linkbuilding, SEO tools en algoritme updates, volg ons dan op Twitter of like de Facebook pagina van de Linkbuilding Specialist. Wij houden u op de hoogte zodat u de rankings van uw website kan verbeteren.
Te weinig bezoekers?
Bent u aan de hand van uw GA data er achter gekomen dat u te weinig bezoekers? Neem dan contact om met de Linkbuilding Specialist. Door middel van linkbuilding verbeteren we de positie van uw website binnen Google voor relevante zoekwoorden. Meer weten, neem dan contact met ons op: