De ROI van linkbuilding laten zien is erg lastig. In sommige gevallen kunt u zeggen dat een link voor een of meerdere verkopen heeft gezorgd, maar in de meeste gevallen versterken links de gehele website of zijn ze onderdeel van een groter SEO campagne.
3 Manieren
In dit artikel bespreken we de 3 meeste gebruikte manieren om de ROI te meten, waarom dit belangrijk is, hoe u dit kan doen en welke tools u hierbij kunnen helpen.
Rankings
De meeste bedrijven meten hun ROI door te kijken naar de rankings. Hierbij wordt er gekeken hoeveel ze verdienen als ze op de 5e positie staan en wanneer ze op de 2e positie. Dit geeft geen compleet beeld, maar ik begrijpen dat veel bedrijven en SEO’ers deze manier gebruiken.
Usability
Ik denk dat het duidelijk is dat een website meer potentiele conversies krijgt als hij in de top 5 staat dan wanneer hij op de 5e pagina staat. Dit is afhankelijk van de relevantie van de resultaten, uw website op plaats 8 kan meer conversies krijgen dan een slechte website op de derde plaats. In dit geval speelt usability een belangrijke rol.
Snippets
Een andere belangrijke factor is de snippets van uw website. Als een snippet mij het idee geeft dat de website mij niet geeft wat ik zoek, dan zal ik de website niet bezoeken, ook al staat hij in de top 3.
Hoe rankings monitoren
Dit lijkt erg simpel toch is het vaak moeilijker dan veel mensen denken. Er zijn een aantal goede platformen die u kunt gebruiken. U kunt onder andere de volgende twee tools gebruiken, maar op internet zijn ook gratis tools te vinden:
- Authority Labs
- Moz Rank Tracker
Geen tool
U heeft echter niet altijd een tool nodig om uw rankings te monitoren. Als u honderden keywords moet monitoren dan heeft u natuurlijk wel een tool nodig. Heeft u een klein bedrijf die alleen in een paar top keywords geïnteresseerd is, dan is een sheet en dagelijkse check genoeg.
Handmatig controleren
SERPs kunnen soms schommelen en zijn afhankelijk van verschillende factoren, zoals het ingelogd zijn in Google. Volgens sommigen kunt de uw rankings handmatig controleren door uit loggen uit Google en dan een zoekopdracht te doen, anderen zeggen dat ook dan ze resultaten anders kunnen zijn.
Andere oorzaken
Ik weet dat veel mensen geïnteresseerd zijn in rankings. Als u 100 links gegenereerd heeft en uw website stijgt van de 4e pagina naar de eerste, dan zou dat kunnen komen door die links. Het zou echter ook kunnen komen door andere factoren, zoals een website redesign, betere content, geweldige social signalen, etc.
Alleen linkbuilden
Bent u aan het linkbuilden en is uw website is hetzelfde gebleven, dan is het logisch dat een stijging te danken is aan de links.
Lees de rest van het artikel “Linkbuilding ROI meten” op mijn blog.