De afgelopen jaren wordt er wordt in de search branche veel gesproken over de overlapping tussen public relations en SEO en dan met name voor linkbuilding. Voor degene die zich gespecialiseerd hebben in public relations kunnen zich nu ook toevoegen aan het linkbuilding team.
Public relations professionals
Public relations professionals zijn jaren bezig geweest met het perfectioneren van hun outreach strategieën, het opbouwen van relaties en het vinden van pers kansen voor hun klanten.
SEO’ers
SEO’ers zijn ook jaren bezig geweest met outreach en het vinden van kansen voor hun klanten, dit waren niet altijd de beste kansen, maar ze worden er beter in. Op dit gebied kunnen ze nog veel leren van hun vrienden van de public relations branche.
4 PR linkbuilding technieken
In dit artikel zal ik u 4 PR technieken geven die u kunt gebruiken om links te krijgen voor uw website:
- Organiseer evenement interviews
- Bied een dagelijkse scan aanbevelingen aan
- Maak een reporters lijst
- Gebruik PR gerichte tools
1. Organiseer evenement interviews
Conferenties en andere evenementen bieden genoeg kansen als het aankomt op links, maar een van de beste komt recht uit de PR wereld: interviews.
Interview
Voor zowel de spreker, als de bezoekers lijkt er altijd wel iemand te zijn die naar ze op zoek is om ze voor, tijdens en na het evenement te interviewen. Sommigen zullen zelf zover gaan dat ze een pers interview voor u opzetten.
Evenement bijwonen
Als u of uw klant van plan is om een evenement bij te wonen, ga dan van te voren op zoek naar potentiële interviews:
- Meldt u aan bij de evenement e-mails
- Bezoek de evenement pers pagina
- Volg het evenement met de hashtag
Sponsoren
Ga ook op zoek naar mogelijke sponsoren voor uw evenement. Vaak doen ze zelf ook aan promotie voor uw evenement. Kijk of ze actief zijn op hun social media profielen of blog.

2. Bied een dagelijkse scan aanbevelingen aan
Als linkbuilder houdt u het internet in de gaten voor uw bedrijf of die van de klant. Dit kan gedaan worden met bijvoorbeeld Google Alerts, Trackur of andere web monitor tools. Dit is een waardevolle bron voor links. Dagelijkse scans doen in principe hetzelfde.
Dagelijkse scan
Het PR team stuurt de klant een “dagelijkse scan” email met daarin alle top artikel over het bedrijf, de concurrenten en het algemene branchenieuws. Op deze manier blijft de klant en het SEO bureau op de hoogte van wat er allemaal gebeurt.
Acties
Belangrijk is dat u verder gaat, zorg er voor dat er iets met deze informatie gedaan wordt. Doe een dagelijkse scan, maar maak voor ieder artikel een bepaalde actie die de klanten kan uitvoeren. U maakt in principe een to-do lijst voor uw klant:
- Plaats een reactie
- Schrijf een reactie op de blog van de klant of het bedrijf
- Deel het bericht op Twitter
- Mail de auteur
Veel informatie
Het is hierbij belangrijk dat als u een bepaalde actie geeft, u degene die het ontvangt zo veel mogelijk informatie krijgt. Als u wilt dat uw klant een reactie achterlaat, schrijf dan een reactie die hij zou kunnen plaatsen.
Drukke klant
Als u wilt dat de persoon via Twitter met de auteur in contact komt, geeft hem dan de Twitter gebruikersnaam van de auteur. Des te minder de drukke klant hoeft te doen, des te groter de kans is dat de persoon het voor elkaar krijgt.
Dagelijkse scan aanbevelingen
De dagelijkse scan aanbevelingen zijn een geweldige manier om meer brand awareness te krijgen, relaties op te bouwen met mensen die belangrijk zijn en om link te krijgen.
Voor meer PR linkbuilding technieken lees u het artikel “4 PR strategieën voor linkbuilding” op mijn blog.
In this article:linkbuilding, linkbuilding technieken, PR, PR linkbuilding, PR SEO
Don't Miss:
Betaalbare Nederland SEO Services
