De herkomst van stickers
De definitie van een sticker oftewel een zelfklever is veelal papier of plastic met aan de ene kant een klevende zijde en aan de andere kant is er ruimte voor een afbeelding (veelal in de vorm van reclame). Logo stickers, reclame stickers en doming stickers zijn dan ook de meest voorkomende sticker-toepassingen. In de jaren ’60 werden stickers goedkoop geproduceerd. Door het enorme scala aan mogelijkheden kennen stickers velen toepassingen. Zodoende nam de populariteit toe. Vanaf de jaren 80 gebruiken vooral veel uitvoerende kunstenaars de vele toepassingen die de sticker kent. Daarna nam het gebruik van stickers een grote toevlucht in de commerciële sector. Logo’s werden massaal op stickers gedrukt en voor elke uiting werden vaak stickers al ondersteunend materiaal gebruikt. Stickers laten drukken werd de normaalste zaak van de wereld en elk bedrijf liet -in die tijd- dan ook stickers maken.
De toekomst
Vooral tijdens de verkiezingen worden stickers tegenwoordig veel ingezet. Posters langs de wegen en raamstickers aan prominenten gebouwen. Door een campagne van IkWilStickers.nl werd justitie extra alert op eventueel misbruik van verkiezingsborden. Inmiddels is de wet gewijzigd waardoor het niet meer geoorloofd is om verkiezingsborden vol te plakken met stickers. De toekomst zal in het teken staan van innovatie omtrent stickers. De 3D-printers nemen bijvoorbeeld in toenemende mate van populariteit toe. Stickers zullen om die reden niet verdwijnen, het gebruik zal alleen nog maar meer worden. De wereld kan overigens toch niet zonder keuringsstickers en vinyl stickers van kwaliteit.