Wanneer ondernemers met hun bedrijf voor het eerst naar een beurs gaan komt het regelmatig voor dat er dingen misgaan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan te groot, klein of ontbrekend beeldmateriaal of een ongewenste stand. Er kan van alles misgaan, je kunt niet overal controle over hebben. Wat je natuurlijk wel kan doen is voorbereiden. Heel goed voorbereiden. Zoals we allemaal weten is voorbereiding het halve werk, dat is niks nieuws. Toch heerst er bij ondernemers vaak de gedachte dat hun product/dienst superieur is, en dat het dan wel voor zichzelf zal spreken. Dat kan ook zeker wel het geval zijn, maar op een beurs staan tientallen misschien honderden vergelijkbare bedrijven. In dit artikel geven we 3 tips zodat ook jij een succesvolle beurs tegemoet kan gaan!
1. Kort maar krachtig
Wanneer je op een beurs staat zal je ongetwijfeld potentiële klanten en andere bezoekers bij je stand krijgen. Niet iedereen zal erop los vragen, maar er zullen er ongetwijfeld een aantal zijn. Zorg er daarom voor dat je jouw verhaal klaar hebt! Niks is gênanter dan met de mond vol tanden staan wanneer het over jouw eigen product en/of dienst gaat. Houd je verhaal kort, maar krachtig. Geef een kleine introductie en benoem de punten die jou onderscheidend maken. Het is begrijpelijk dat je enthousiast bent over je eigen onderneming, maar probeer niet de gehele voorgeschiedenis etc. te vertellen van jouw product/dienst/onderneming.
2. Laat jouw stand eruit springen
Heb je mooi beeldmateriaal van jouw product? Of is de huisstijl van jouw onderneming in een opvallende en aansprekende kleur? Gebruik dit dan! Door de tientallen/honderden verschillende stands kan het lastig zijn om op te vallen. Wees dus niet bang om felle kleuren of opvallend beeldmateriaal te gebruiken, het zal je alleen maar ten goede doen!
3. Make it stick
Een ander risico wat je loopt op een dergelijke, drukke beurs is dat jouw stand bezoekers jou na het zien van 40 andere stands vergeten. Dit is menselijk, alles onthouden kan simpelweg gewoon niet. Zorg er daarom voor dat ze je niet vergeten en laat relatiegeschenken bedrukken! Dit zal ervoor zorgen dat ze aan het einde van de dag, bij het zien van het relatiegeschenk met logo, herinnerd worden aan jouw onderneming. Laat kleine powerbanks bedrukken als giveaway om ook lange tijd na de beurs jouw potentiële klanten te helpen herinneren!