Connect with us

MKB & Industrie

Succesvol thuiswerken, hoe doe je dat?

Of je het nu regelmatig doet of zoveel mogelijk probeert te voorkomen, als ZZP’er ontkom je er af en toe niet aan: thuiswerken. Dit kan met de nodige frustraties gepaard gaan en je thuis een stuk minder productief maken dan je graag zou willen. Iedere thuiswerker herkent dit gevoel waarschijnlijk wel. Vrees niet, je hebt gewoon wat handvatten nodig om van thuis een goed kantoor te maken. Met deze tips sla jij je succesvol door iedere thuiswerkdag heen en wordt deze plek misschien wel je favoriete plek om te werken.

Richt een aparte werkruimte in

De beste manier om van thuis een goed kantoor te maken is een aparte ruimte voor je werk in te richten. Zo creëer je voor jezelf een duidelijk verschil tussen werken en bijvoorbeeld huishoudelijke taken. Zodra je deze ruimte binnenstapt gaat je werktijd in en kun je je concentreren op de taken die op dat moment op je liggen te wachten, zonder dat je afgeleid wordt door de vaatwasser, wasmachine of boodschappen die nog gedaan moeten worden. Door een duidelijke afscheiding te maken tussen werk en privétijd help je je hersenen om te focussen op de juiste taak.

Breng afwisseling in je dag aan

Vaak is het lastig om je thuis een hele dag te concentreren op het werk dat je moet doen. Ook op andere plekken raak je op den duur afgeleid, maar heb je simpelweg niet veel anders te doen dan je werk. Thuis is dit echter wel anders. Als je even geen zin meer hebt in je werkzaamheden, is hier genoeg ander werk te verzetten. Daarom is het goed om afwisseling in je dag te houden. Merk je bijvoorbeeld dat je na twee uur echt geen concentratie meer hebt? Plan een half uurtje in om iets anders te doen. Ga een rondje wandelen of misschien wel de vaatwasser uitruimen. Zo heb je hierna weer voldoende concentratie om je werk op te pakken.

Maak gebruik van tijdsblokken

Wat hierbij helpt is het toepassen van tijdsblokken. Waarschijnlijk heb je verschillende taken die je op een dag wilt en moet uitvoeren. Geef ieder blok een andere naam en hang er een bepaalde tijd aan: misschien een half uur, een uur of zelfs twee uur. Definieer het. Zorg na ieder blok voor een moment van rust om je hoofd leeg te maken en je voor te bereiden op een nieuw blok. Is de tijd voor een blok voorbij, maar zijn je werkzaamheden nog niet afgerond? Stop toch en ga door met het volgende op je planning. De afwisseling helpt je gefocust te blijven. Bovendien heb je zo aan het einde van de dag een voldaan gevoel.

Werktijd = werktijd

Een indeling in tijdsblokken helpt je ook je werktijd strenger te bewaken. De afleiding ligt minder op de loer, omdat je je voor een bepaald aantal minuten of uren op één taak hebt toegespitst. De kans dat een vaatwasser of boodschap je tussendoor afleidt is zo minder groot dan wanneer je toch al niet vooruit komt in je werkzaamheden. De administratie is bijvoorbeeld altijd een lastige om je op te concentreren. Met deze tips sla jij je hier beter doorheen.

Click to comment

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertisement