Connect with us

MKB & Industrie

Zo maak je van jouw horecaonderneming een succes

kok maakt een dessert

Het is je grootste droom: het starten van een eigen horecaonderneming. Ontzettend leuk natuurlijk, maar er komt een hele hoop bij kijken. Lees in dit artikel wat je allemaal moet doen om van jouw horecaonderneming een succes te maken!

  1. Ondernemingsplan

Een gedetailleerd ondernemingsplan is van groot belang om jouw horecaonderneming tot een succes te kunnen maken. In het ondernemingsplan noteer je je motivatie, visie en strategie. Oftewel: hetgeen jouw horecaonderneming typeert en wat je wilt bereiken. Zorg dat de beslissingen die je maakt altijd in lijn zijn met dit ondernemingsplan.

  1. Financiën

Als je een horecaonderneming wilt beginnen heb je uiteraard geld nodig om deze start te kunnen realiseren. Maak daarom een financieel plan. Zorg met name in het begin voor enige financiële ruimte. Dit wil zeggen dat je er het beste vanuit kunt gaan dat je rond moet komen met een kleiner budget dan je daadwerkelijk ter beschikking hebt. Op die manier bouw je een buffer op waarmee je tegenslagen kunt opvangen.

  1. Eten

Natuurlijk dragen er allerlei aspecten bij aan het succes van jouw horecaonderneming, maar in de basis draait het uiteindelijk om het eten. Mensen zijn daadwerkelijk bereid een stukje om te rijden voor écht goed eten. Zorg daarom dat je menu aantrekkelijk is, je niet bespaart op ingrediënten en investeert in goede horeca apparatuur. Deze investeringen verdienen zich ongetwijfeld weer terug.

  1. Personeel

Een horecaonderneming doe je niet alleen: je hebt personeel nodig om de zaak te kunnen draaien. Laat zien waarom jouw bedrijf aantrekkelijk is om te werken. Houd hierbij in gedachten dat wanneer jouw personeel zich op hun gemak voelt, ze betere service zullen leveren. Zoek daarom een balans tussen een ontspannen en professionele werksfeer.

  1. Groei

Neem daarnaast de tijd voor het nastreven van nieuwe kansen. Ontdek wat je (groei)mogelijkheden zijn door te praten. Ga eens op zoek naar ervaren ondernemers in jouw regio en vraag wat zij van al die jaren hebben geleerd. Besef dat té snel willen groeien vaak nadelig uitpakt: je kan de capaciteit dan vaak (nog) niet aan, waardoor je moet inleveren op kwaliteit.

Click to comment

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertisement