Tegenwoordig is de meerderheid van de bedrijven online druk doende met zichzelf kenbaar te maken aan de doelgroep. Dit doen ze op verschillende manieren; social media, google adwords, search engine optimization, e-mailmarketing en ga zo maar door. Een legio aan mogelijkheden, met een legio aan strategieën en vooral een legio aan mislukkingen. Maar waarom dan?
Het verraderlijke van online marketing is dat het veelal gratis (of ja, tijd is ook geld) is. Social media is bijvoorbeeld gratis aan te maken en ook kun je hier gratis berichten plaatsen. Een gratis manier van promotie dus met een lage drempel voor trials. Bedrijven proberen het dan volop. De volgers worden dan ook vaak doodziek van de promotionele content op hun tijdlijn waardoor ze al vrij snel kiezen om het bedrijf te ‘ontliken’. Hoe komt dit nu? Bedrijven starten zonder een doordacht plan aan social media. Want wat zijn nu je doelstellingen en wat is nu je strategie? Hoe zorg je er nu voor dat jouw doelgroep jouw berichten leuk vindt waardoor ze het weer gaan liken en delen met hun netwerk en jij dus een steeds groter bereik krijgt? Nou, daar kan een social media bureau je dus perfect bij van dienst zijn. Zij weten exact wat wel en niet werkt en helpen je om dit toe te passen.
Met social media heb je het dan nog over een ‘gratis’ dienst, bij bijvoorbeeld Google AdWords is dat alweer anders. Daar betaal je fors voor deze ‘trial-fase’ en daarnaast zorg je er ook nog eens voor dat je een slechte accountbeoordeling bij Google krijgt die je daarna niet gemakkelijk wegpoetst. Advies: Schakel ook hier gewoon een online marketing bureau voor in.