Connect with us

Auto

Elektrisch rijden in 2019

elektrisch rijden

Elektrisch rijden wordt steeds populairder en deze trend zet zich ook in 2019 voort. Laadstations, laadpalen en laadkabel auto je hebt het allemaal nodig. Hieronder 5 trends op het gebied van elektrisch rijden in 2019.

1. Groeiende concurrentie uit China

China is nu al de grootste markt en producent van elektrische voertuigen en onderdelen ter wereld en zal zijn positie versterken dankzij een reeks regelgevende maatregelen, zoals een zogenaamd “cap-and-trade”-systeem dat bedoeld is om de markt voor elektrische auto’s te stimuleren ten koste van auto’s met verbrandingsmotor. Deze concurrentie-uitdaging zal de gevestigde autofabrikanten en regeringen als Japan en Duitsland dwingen om radicale veranderingen door te voeren, die op hun beurt de ondergang van de interne verbrandingsmotor alleen maar zullen versnellen.

2. De verkoop van Tesla-model 3 gaat in overdrive

De Model 3 was de best verkochte premium auto in de Verenigde Staten in 2018 en verkocht twee keer zoveel auto’s als de Mercedes C-klasse of de BMW 3 of 5 Serie. De Tesla Model 3 komt dit jaar op buitenlandse markten en zal alles wat alle andere premium fabrikanten te bieden hebben, overtroeven. De auto zal ook de populairste elektrische auto ter wereld worden en heeft een opmerkelijke standaard gezet voor zijn concurrenten op het gebied van technologie en prijsprestaties.

3. We zullen de lancering van 20 nieuwe EV’s in Europa en Noord-Amerika zien.

In ieder geval heeft Amerika de Model 3, maar in Europa is er nog niet echt een grote keuze aan elektrische voertuigen beschikbaar. De Tesla modellen S en X zijn te duur en te groot voor de meeste mensen en de rest, exclusief de Renault Clio/Nissan Leaf, zijn gewoon niet goed genoeg. Dat zal dit jaar veranderen. We zien de lancering van de Model 3, de E-Tron van Audi, de Jaguar E-Pace, de E.Go Mobile, de E-Niro van Kia, de EQC van Mercedes, de Citigo E van Škoda, de elektrische Peugeot 208, de E-Mini, de Volvo volledig elektrische XC40 en de Taycan van Porsche.

4. Aanhoudende langzame dood van diesel

2019 wordt het jaar waarin steden in heel Europa beginnen met het verbieden van diesels als gevolg van luchtkwaliteitsproblemen. Wat mij interessant is, is waarom de auto-industrie zo geschokt reageert op het probleem, vooral gezien het feit dat de Europese Luchtkwaliteitsrichtlijn in 2008 is aangenomen? Dat had hen genoeg tijd moeten geven om ervoor te zorgen dat hun auto’s ervoor zouden zorgen dat onze luchtkwaliteit goed genoeg was. Het wereldwijde logistieke bedrijf DHL begreep duidelijk waarom ze StreetScooter hebben aangeschaft, elektrische vrachtwagens hebben geproduceerd en hun hele wereldwijde levervloot hebben opgefrist. Interessant genoeg was het in 2018 de best verkochte Duitse EV die in Duitsland werd geproduceerd, wat veel zegt over de keuze van alternatieven van de gevestigde fabrikanten.

5. Innovatie gaat razendsnel vooruit

Neem plaats in een BMW i3 en het Tesla Model 3 en u ziet de technologie aan het werk. De eerste ziet eruit als een BMW van het laatste decennium met een dashboard compleet met Atari-achtige gamecontroller. De Model 3 daarentegen heeft geen dashboard met alles wat door een i-Pad-achtig touchscreen wordt aangestuurd. Maar daar houdt het niet op. De Model 3 is ontworpen op een radicale en goedkopere manier dan een conventionele auto, compleet met de sensoren en camera’s die nodig zijn voor autonoom rijden. De Model 3 accu’s zijn de beste in hun klasse, zowel in termen van prijs als prestaties en dan is er nog de vermogenselektronica. Tesla is de eerste autofabrikant die zeer efficiënte siliciumcarbide-omvormers in de auto gebruikt die het bereik en de laadsnelheid van de auto vergroten. Maar niet alleen Tesla is vernieuwend. Het zijn ook bedrijven als Uber, Intel en Google die allemaal een stap zetten in de richting van autonome auto’s en nieuwe bedrijfsmodellen zoals car sharing en chauffeursdiensten. Dan hebben we bedrijven als Panasonic, CATL en LG Chem die hun prestaties voortdurend verbeteren en de kosten van batterijen verlagen. Tot slot hebben we spannende nieuwe autobedrijven zoals de Duitse startups E.Go Mobile en Sonomotors met hun goedkope EV’s. E.Go lanceert later dit jaar hun eerste model, de Life, een gratis stadsauto voor slechts 16.000 euro. Ze zijn in staat om dit te doen vanwege een radicale heroverweging van het ontwerp van een auto, en hun bedrijfsmodel is om potentiële partners een all-in-pakket aan te bieden dat iedereen in staat stelt om waar ook ter wereld een productiefaciliteit op te zetten en in EV-productie te gaan….

Dit alles betekent dat 2019 het keerpunt is, het jaar waarin de verkoop van voertuigen met verbrandingsmotoren over de hele wereld een hoogtepunt bereikt en EV’s met elk nieuw jaar hun marktaandeel zullen vergroten.

Advertisement