Het klinkt natuurlijk leuk, een verzekering op goede resultaten in zoekmachines. Maar helaas, ze bestaan niet. Wanneer we over zoekmachines praten hebben we het uiteraard voornamelijk over Google, en niemand heeft de volledige controle over het algoritme wat Google ons voorschotelt. Dus een verzekering zou nooit geboden kunnen worden.
Wel kunnen we er alles aan doen om zo goed mogelijk voor de dag te komen in zoekmachines. Bijvoorbeeld door blogposts te plaatsen met daarin links verwerkt, maar denk ook aan normale linkbuilding en alles op een gelijkwaardige manier. Zonder dat er in week 1 een gigantische lading backlinks ontstaat en de daaropvolgende weken helemaal geen. Maar zoekmachineoptimalisatie is al lang geen linkbuilding alleen meer, er komt veel meer bij kijken. Denk bijvoorbeeld aan een website met unieke content, die zich ten op zichte van andere websites duidelijk kan onderscheiden. Dat laatste is reeds veel belangrijker. Niet voor niets dat Google bepaalde websites een downranking geeft die puur gemaakt zijn op bestaande affiliate platformen en daardoor geen unieke meerwaarde aan het web bieden. Dit proces begon al in het ringtonetijdperk, zo’n 10 jaar geleden. Talloze websites hadden een geweldige ranking in zoekmachines, maar maakten allen gebruik van het bestaande platform van Ringtonio en MobileMoney, gevolg: in 2005 haalde Google al deze websites die deze vorm van duplicate content op de website hadden staan uit de (top) resultaten.
Zorg ook altijd voor constante updates met een natuurlijk patroon. Een website die maanden niet geüpdate is heeft uiteraard meer moeite om hoger in de relevante resultaten te worden weergeven dan andere websites. Mocht je vooralsnog geen verstand hebben van websites, stel jezelf dan eerst de vraag hoe je een eigen website maakt.