In de laatste paar weken, heb ik verkoop mensen al twee keer over slechte verkopen horen klagen.
Beiden hadden het over hun lage omzet, terwijl anderen in hun bedrijf succesvol waren.
De redenen die ze gaven voor hun gebrek aan succes waren verschillend, maar voor mij was het zo luid en duidelijk dat ik het in een woord kan samenvatten – “slachtoffer”.
Beide mensen vonden dat ze niet succesvol waren omdat ze van hun directie niet dezelfde mate van ondersteuning kregen en niet goed opgeleid waren in het verkooptraining proces.
Terwijl ik luisterde, kon ik het niet helpen op de toon van hun stem te letten en het gevoel krijgen dat ze gewoon aan het opgeven waren en hun slechte prestaties accepteerden als het beste dat ze konden bereiken. Naar zulke mensen luisteren maakt me echt gek.
Telkens als ik iemand de slachtofferrol hoor spelen, is het altijd met de houding dat hij/zij de enigen zijn die uitdagende verkoop omstandigheden meemaken. Met het gevoel dat er niemand anders zoveel slachtoffer is gemaakt als zij.
Heb ik gezegd dat dit mij gek maakt?
Triest genoeg zijn er veel te veel mensen met wat ik een ‘”slachtofferhouding” noem. Iedereen kan claimen, op een of ander moment, ergens van slachtoffer te zijn geworden. Het verschil wordt duidelijk wanneer je ziet dat sommige mensen zich hierdoor laten overweldigen – en anderen juist motiveren om iets te doen en hun situatie verbeteren!
Ik denk dat de reden dat sommigen van hun slachtofferhouding” genieten is omdat zij, uiteindelijk, niet willen veranderen. Ze blijven liever vast in hun eigen gemodder.
Ben jij ook zo? Ik wil niet bot zijn, maar het is soms wel nodig .
Mensen die topprestaties leveren zijn allemaal, op een of ander moment, ergens slachtoffer van geweest, maar ze waren slim genoeg om zich hierdoor niet te laten overweldigen. Daarom zeg ik dat het zeer belangrijk is om te zorgen dat je alleen met succesvolle mensen associëert. Slachtoffers hangen graag rond met andere slachtoffers en ze ondersteunen elkaars luiheid.