De omafiets is de bekendste en meest verkochte fiets in Holland. Tot de jaren vijftig was iedere damesrijwiel een omafiets. Al werd deze toen nog geen omafiets genoemd. Pas later kreeg zij de naam die het nu heeft. Zo tegen de eind van de jaren 50 werden er andere types geïntroduceerd, waardoor het bekende model damesfiets uit de gratie geraakte. Eind jaren zeventigerjaren herwon de uit gratie geraakte fiets aan populariteit. Tijdens de hernieuwde interesse verkreeg dit model de naam –omafiets-. In het begin werd hij ook wel de banaan fiets genoemd. Uiteraard door de gebogen framebuis. Deze naam wordt nu niet meer gebruikt.
De tegenwoordige generatie mannen en vrouwen uit vele landen hebben de omafiets intussen in hun hart gesloten. In veel landen wordt gedacht dat de omafiets een Nederlands maaksel is. Al is de omafiets in Nederland groot geworden en zijn er Nederlanders geweest die de omafiets zijn gaan exporteren. Afwijkend dan vele denken komt de omafiets aanvankelijk niet uit Nederland. Zo rond 1889 heeft een Hollandse rijwielfabrikant het model overgenomen uit Engeland. Het was de Engelsman J.K. Starley die de ontwerper was van de standaardfiets die toonbeeld stond voor het model, dat nu vermaard staat als omafiets.
Waaraan heeft de omafiets haar grote populariteit te danken?
De omafiets was voornamelijk een uitkomst voor dames. In vroegere jaren droegen alle dames namelijk lange jurken. Het was dus handig om op de fiets te stappen als deze een lage instap had. De lage instap is echter nu nog een van de kenschetsen van de omafiets. Maar er zijn meer eigenschappen waarom de omafiets zo aangenaam fiets. Zo zorgt de lage houding van het balhoofd ervoor dat je recht op de fiets zit. De rechte zithouding geeft overzicht en nagenoeg het totale gewicht rust op het zadel waardoor de handen losjes op het stuur rusten. Een geveerd en breed zadel maken het geheel nog prettiger. Omdat de fiets ietwat kan doorbuigen vangt het frame stoten op. De gekromde framebuis die laag bevestigd is maakt de fiets niet verstard maar zorgt ervoor dat het kan doorbuigen. Het rijcomfort wordt mede dankzij de extra vering vergroot. de fiets is onderhoudsvriendelijk dankzij de eenvoudigheid.
Er werd voorheen gebruik gemaakt van stalenbuizen voor de productie van de omafiets. Gebruik van aluminium is momenteel de toepassing voor het maken van de omafietsframe. Staal is dan wel sterker dan aluminium, maar dit wordt gecompenseerd door dikkere oversized aluminium te gebruiken. Hij is dan net zo stevig als bij toepassing van staal alleen een stuk minder zwaar. Aanvullend voordeel is dat er geen roest zal optreden. Niet dat aluminium niet kan roesten. Bij corrosie op aluminium vormt zich er een laagje die verder corroderen verhindert. Het voorkomen van de huidige generatie komt nog steeds overeen met het oorspronkelijk van vele jaren terug. Zo is de uitstraling niet veel veranderd. De jongste omafietsen zijn nu leverbaar in vele kleurcombinaties en uitgerust van onderdelen die er voorheen nooit opgezeten hebben. Modellen met handremmen en versnelling zijn nu volstrekt normaal en er zijn al uitvoeringen met een elektromotor. De gesloten kettingkast en lakdoek jasbeschermer zien we nog steeds terug op de tegenwoordige types, al zijn deze tegenwoordig vaak voorzien van allerlei prints en eindeloos veel kleurcombinaties . Veel van de omafietsen hebben nu ook een voordrageren hebben ook wat weg van een transportfiets.