Originele give-aways: de kracht van relatiegeschenken

Vele bedrijven maken er gebruik van: de give-away of freebie. Het gratis weggeven van producten lijkt in de eerste instantie vooral geld te kosten, maar vergis je niet, het is een krachtige methode die, wanneer goed uitgevoerd, je bedrijf meer oplevert dan het kost. Lees hieronder meer over de kracht van het geven van zulke relatiegeschenken.

Wat zijn de voordelen?

Naast een ‘buzz’ creëren op de sociale media en het vergroten van je naamsbekendheid brengt het gratis weggeven van give-aways of leuke relatiegeschenken aanzienlijke voordelen met zich mee. Zoals een artikel op de website van Times magazine duidelijk aangeeft wegen de voordelen van give-aways ruimschoots op tegen de aanvankelijke investering. Het heeft verschillende gevolgen die je misschien niet verwacht had, namelijk:

  • De klant voelt zich verplicht meer te kopen omdat zelfs een ongevraagde dienst een gevoel van verplichting met zich meebrengt. Dus wanneer je een proefmonster van een product uitdeelt hebben mensen de neiging om het product meteen maar mee te nemen.
  • De klant is bereid meer te betalen voor een product dat hij/zij gratis heeft gekregen bij een give-away actie, mits het product waar het bij gegeven wordt een product van een hoge kwaliteit is. Wanneer de klant dan zelf het product aanschaft geven ze graag wat meer geld uit.
  • Mensen krijgen liever iets gratis dan korting (wanneer ze de keuze krijgen) omdat korting gezien wordt als een minder verlies (je moet tenslotte nog wat uitgeven) terwijl een gratis geschenk 100% winst lijkt.

Hoe pak je een give-away actie aan?

Wanneer je kijkt naar de succesvolle give-away acties van bekende bedrijven zul je zien dat de meest succesvolle acties origineel en seizoensgebonden zijn en veel gebruik maken van online interactie via de website en de sociale media.

  • Seizoensgebonden originele give-aways: Om te voorkomen dat je relatiegeschenk in de prullenbak belandt, is het belangrijk dat het gebruikt kan worden. Bij seizoensgebonden relatiegeschenken geef je mensen direct de gelegenheid om ze te gebruiken, in plaats van ze ergens op te bergen en te vergeten, of zelfs weg te gooien. Wanneer mensen al in de vakantiestemming zijn omdat het prachtig zomers weer is bijvoorbeeld, zijn bedrukte slippers een leuk en origineel geschenk. Denk hierbij aan vrolijke kleuren, slippers met logo en een zomerse afbeelding, gemakkelijk te bestellen op verschillende sites, zoals deze.
  • Gemakkelijk een give-away actie organiseren: Bij het organiseren van een give-away actie is het niet nodig om een legio werknemers de straat op te sturen met gratis geschenken, of de eerstvolgende beurs af te wachten; maak eenvoudigweg gebruik van de sociale media. Als je niet zo’n actieve Facebook of Twitter account hebt is dit ook nog eens een uitgelezen manier om meer activiteit te creëren. De ‘like en deel’ acties zijn gemakkelijk op te zetten, nodigen mensen uit om je ‘post’ of ‘tweet’ te delen en als beloning verloot je een geschenk onder de deelnemers.

Het gratis weggeven van dingen aan je klanten is een krachtige manier om te zorgen dat mensen het over je bedrijf hebben, terugkomen om een product te kopen en het is ook nog eens gemakkelijk om te organiseren. Waarom nog langer wachten om je eigen give-away actie te organiseren?