Mannen vertonen soortgelijk shopgedrag als vrouwen

Onderzoek van Solden.be maakt duidelijk dat vrouwen en mannen op bepaalde aspecten hetzelfde shopgedrag vertonen. Het onderzoek werd verricht onder 3401 bezoekers en daaruit kwam voort dat zowel mannen als vrouwen interesse tonen in aanbiedingen van soortgelijke webshops. Het blijkt dat dat men graag kleding of speelgoed online koopt die in de aanbieding is.

Eerder werd gedacht dat mannen minder vaak kledingwebwinkels bezochten dan vrouwen. Hier blijkt echter bijna geen verschil in te zitten. Meer dan 70% van de respondenten bezochten een webshop die kleding verkoopt; het percentage mannen lag op 58% en bij vrouwen kwam het uit op 57%. Wel moet opgemerkt worden dat Solden.be vaker wordt bezocht door het vrouwelijk geslacht.

Volgens de website zouden vrouwen vaker online aankopen doen of betekent het dat vrouwen vaker naar goede deals of couponcodes zoeken. Verder maakte het onderzoek duidelijk dat er relatief weinig jongeren actief zijn op Solden.be. Het gaat voornamelijk om bezoekers tussen 25 en 34 jaar oud, maar ook gebruiken tegen verwachting in veel 65-plussers het platform.

Speelgoed, kleding en telecom

Behalve de kledingwebwinkels is het online warenhuis Bol.com bij zowel mannen als vrouwen zeer populair. Ook bleken webshops die fotoartikelen aanbieden het goed te doen. Na deze twee favorieten onstonden er wel verschillen tussen man en vrouw. Mannen kiezen vaker voor een website met telecomaanbiedingen terwijl houten speelgoed eerder door vrouwen wordt gekocht.

Over de artikelen die gekocht worden, wordt in het onderzoek geen uitspraken over gedaan. Waarschijnlijk kopen vrouwen voornamelijk boeken of dvd’s bij Bol.com terwijl mannen eerder games of elektronica aanschaffen.