Hoe je met een klein budget kunt adverteren

max

Lang niet elk bedrijf heeft beschikking tot een marketing afdeling en een hoog marketing budget. Voor bedrijven die op de kosten moeten letten volgen hierbij een aantal handige tips om te adverteren met een klein budget.

Ken je klanten. Het is essentieel dat je weet waar de doelgroep voor jouw producten of service zich bevind (online en offline) en welke interesses ze hebben. De doelgroep voor luiers of de laatste Call of Duty verschilt nogal en zul je op verschillende manieren moeten benaderen.

Focus in de eerste plaats op kwaliteit boven kwantiteit. Een kwaliteitsproduct of service van jouw bedrijf verhoogt je reputatiewaarde. Een goede reputatie is goud waard en leidt tot meer klanten op de lange termijn. Tevreden klanten zorgen voor positieve mond-tot-mondreclame, wat niets kost en tegelijkertijd onbetaalbaar is.

Website

Jouw site is je visitekaartje en vaak de eerste indruk van het bedrijf. Een site moet er professioneel uit zien en de content moet goed aansluiten op de informatie die je klanten zoeken. Advertenties kunnen een klant naar jouw site leiden, maar ze vertrekken weer net zo snel als de inhoud ze niet bevalt. Investeer in goede content en een prettig ontwerp zodat je geen potentiële klanten verliest. Bied op de site klanten de optie om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief. Met een nieuwsbrief houd je je klanten met regelmaat (zo vaak jij wilt) direct van de laatste ontwikkelingen op de hoogte. Wees consistent met je website en voeg regelmatig nieuwe content toe.

Digitaal adverteren

Google en Facebook bereiken dagelijks miljoenen potentiële klanten. Google Adwords en Facebook Ads zijn eenvoudig op een uiterst specifieke doelgroep te richten. Stel je voor dat je een loodgieter in Middelburg bent. Adverteren op “loodgieter” heeft dan weinig zin. Er is veel te veel concurrentie voor het woord “loodgieter” en de kosten zijn te hoog. Daarentegen is “loodgieter Middelburg” veel specifieker en brengt je klanten uit de regio. Deze advertenties laten je gericht zoeken en kun je sorteren op bijvoorbeeld leeftijd, locatie en geslacht.

Sociale media

Wees actief op sociale media. Deel jouw activiteiten en breid je netwerk langzaam maar zeker uit. Hoe meer kanalen en platformen je actief op bent, hoe sneller je naamsbekendheid verwerft. Een profiel op Linkedin, Twitter. Facebook, Google+, Instagram en Pinterest is gratis en eenvoudig aan te maken. Zorg in ieder geval direct voor een profiel met jouw bedrijfsnaam, voordat de naam niet meer beschikbaar is, ook al ga je er pas later mee aan de slag.

Interactieve communicatie

Maak een instructieve video voor je klanten van jouw product of service. Hiervoor hoef je niet gebruik te maken van professionele filmapparatuur. Een smartphone is goed genoeg om een korte video op te nemen. De video kun je op sociale media en / of jouw website plaatsen. Bedenk een creatieve manier waarop jij je onderscheid van de concurrentie en maak dit in de video subtiel duidelijk.

Traditioneel adverteren

Afhankelijk van jouw doelgroep kun je ook proberen op de traditionele manier te adverteren, door middel van advertenties in lokale kranten en op de lokale radio.

Niet alleen via sociale media breid je je netwerk uit. Zoek vakbeurzen in jouw marktsegment en laat je gezicht (en product of service) zien.

Promotiemateriaal

Een simpele manier om jouw bedrijfsnaam en logo te promoten is het aanbieden van promotiemateriaal. Promotiemateriaal hoeft niet duur te zijn. Een goed voorbeeld hiervan zijn tassen. Tassen bedrukken (of tasjes) is een goedkope manier om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten, waarmee Maxilia je kan helpen kiezen. Daarnaast kun je ook besluiten om shoppers of opvouwbare tasjes te laten bedrukken. Een tas wordt namelijk in het openbaar gedragen, dus jouw logo en bedrijfsnaam zijn voor een groot publiek zichtbaar.

Conclusie

Een klein budget hoeft je niet te beperken in keuzes. Er zijn veel dingen die je zelf kan doen, zoals content voor je website schrijven, klantonderzoek, sociale media gebruiken, etc. Het belangrijkste is om de aandacht positief op jouw bedrijf te richten. Lever jouw klanten een duidelijke boodschap omtrent jouw product of service en houd je daaraan vast. Uiteindelijk zul je daar de vruchten van plukken.