Whey eiwit , wat is het en wat doet het?

Op dit moment zijn eiwit shakes de populairste en meest verkochte supplementen in de fitness/sportwereld. Lees hier waarom dit zo is en wat whey eiwit nu eigenlijk is.

Wat is whey eiwit?

Het is een bijproduct van kaasbereiding. Het woord whey is de Engelse variant van onze wei. Whey eiwit wordt verkocht als poeder, ons lichaam hoeft de voedingsbron niet te verteren en af te breken om de eiwitten er uit te halen. Dit is waarom ons lichaam neemt whey-eiwit sneller op dan dat dit bij de meeste andere eiwitbronnen gebeurd. Dit is ook de reden dat het vaak gebruikt wordt door (kracht)sporters om het herstel van de spieren te bevorderen.

Whey is de meest complete eiwit die er te vinden is in de markt. Het bevat alle essentiële aminozuren. Welke belangrijk zijn als het gaat om opbouw en herstel van spierweefsel. Het overgrote deel van de eiwit shakes in de markt zijn gemaakt van melk van de koe. Whey eiwit is een zeer zuivere vorm van eiwit.

Door deze zuiverheid en de samenstelling van de aminozuren is het opname gehalte erg hoog. De meeste eiwitten uitvoeding worden slechter opgenomen doordat deze in de maag en darmen verloren gaan. De opname uit whey eiwit shakes is ongeveer 80%.

whey eiwit poeder

 

Hoe werkt Whey Eiwit?

Tijdens het trainen raken de spieren beschadigd, er ontstaan scheurtjes in de spier. De eiwitten zorgen er voor dat deze scheurtjes, simpel gezegd, weer gevuld worden. Hierdoor herstellen de spieren. Dit proces zorgt voor de gewenste spieropbouw. Eiwitten helpen niet alleen bij het herstellen van de spieren, maar ook voor de opbouw van het weefsel in botten, cellen, nagels, haren en hersenen.

Een eiwit shake is een belangrijk deel van de voeding bij (kracht)sporters. Dit komt niet alleen door de snelle opname maar ook omdat je in één keer veel eiwitten binnen krijgt. Gemiddeld genomen is 1,8 tot 2.0 gram eiwit per lichaamsgewicht voldoende voor spieropbouw, houd hier dus rekening mee als je over gaat tot eiwit kopen. Een eiwit shake is geen vervanger van normale voeding maar wel een goede ondersteuning en een gemakkelijke manier om eiwitten binnen te krijgen. Er schuilt geen gevaar in het nemen van een eiwit shake. Sterker nog, het NOCNFS adviseert sporters juist om een whey eiwit shake te nemen, voor sneller herstel na een training of wedstrijd.

Klik op eiwit om meer te lezen over deze voedingsstof en wat de voordelen hiervan zijn.