Wat is het nut van promotionele artikelen?

Zonder promotioneel artikel is geen enkel merk groot geworden. Het zijn vaak artikelen in de lage prijsklasse en die tegelijkertijd toch zeer bruikbaar zijn, nuttig, veel gebruikt worden en waar vooral de reclameboodschap goed op zichtbaar is. Denk hierbij aan fietszadelhoesjes. De kostprijs is nog geen 50 cent, maar denk eens aan de impact als je bedrijfsnaam op duizenden fietszadels te zien zijn in een stad. En ze worden maar al te graag gebruikt tegen een bescherming van een natte broek op het zitvlak.

Ook “strooigoed” als de reclamepen moet niet onderschat worden. Een ‘handje pennen’ op de juiste plaats zorgt weer voor het ‘top of mind’ zijn bij de gebruiker, maar ook de Bidons, aansteker, Zonnebrillen en petjes doen het nog altijd enorm goed. Doelbewust promo-artikelen inzetten als actieve reclamedrager bracht al vele bekende merken naar de top!

De werking van Promotionele artikelen worden vaak onderschat. Maar uit het onderzoek van “GWW study advertising impact of promotional products” uit 2012, blijkt dat merknamen bij promotieartikelen twee keer zo lang bij de ontvangers blijven hangen dan een reclamefragment op de televisie en radio. Figuur 1 geeft een duidelijk beeld over de effectiviteit van promotionele artikelen.

Gulle Gever
Figuur 1: herinnering merk