De fysiotherapeut: expert op het gebied van motoriek en lichaamshouding

De fysiotherapeut weet vrijwel alles van de mechanismen die het menselijk lichaam doen bewegen. Beweging kan dan ook worden gezien als een wisselwerking tussen spieren, gewrichten en zenuwen. Dit moet uiteraard soepel en op natuurlijke wijze verlopen. Terwijl de mechanismen hun best doen, is het bewegen voor de meeste mensen een natuurlijke gang van zaken. Het wordt echter anders als er pijn ontstaan. Op dit punt komt de fysiotherapeut kijken.  Maar niet alleen in het geval van pijn: ook meer moeite met alledaagse bewegingen vormen reden om langs te komen. Of sportieve blessures, zoals een gescheurde achillespees of een knieblessure. Het bijzondere is dat er niet altijd een heldere oorzaak hoeft te zijn, maar dat neemt niet weg dat er vaak wel een oplossing is.

Door: fysio-denhaag.com

Zorgvuldigheid voorop

Alle behandelingen zijn maatwerk, iedereen heeft immers een andere fysiek, vertoont ander menselijk en lichamelijk gedrag en beweegt anders. Sommige onderdelen kunnen eenvoudig worden aangepast, terwijl andere kwesties meer tijd vergen. Voorgeschiedenis, leeftijd en de pijngrens spelen daarbij allemaal een rol. De fysiotherapeut stelt een herstelplan op en doorloopt samen met jou het hele proces. Zo wordt een oefenschema opgesteld, met verschillende doelmatige oefeningen en evaluatiemomenten. Dit beweegschema is de basis van de fysiotherapie. De bedoeling is om vooruitgang te boeken, zonder dat daarbij het lichaam te veel wordt geforceerd. Door op een realistische, maar uitdagende manier om te springen met jouw fysiek worden spieren krachtiger en de souplesse behouden.

Herstellen én voorkomen

Het is niet alleen de bedoeling om te herstellen, maar vooral ook om te voorkomen. Enerzijds wordt er gewerkt aan het herstel door middel van rustmomenten en het uitvoeren van oefeningen. Daarnaast worden bepaalde onderdelen van het herstelschema aangepast, zodat je de klacht juist voorkomt in de toekomst. Dit kan in principe heel simpel zijn, bijvoorbeeld door een andere warming up in te plannen. Maar ook de lichaamshouding, baan en nachtrust kunnen alleen van invloed zijn op toekomstige kwesties. Het is daarom belangrijk om te luisteren en samen naar een oplossing zoeken. Alleen zo wordt er ook preventief te werk gegaan. Herstellen én voorkomen!