Het nieuwe Volvo beladingssysteem

Door het nieuwe beladingssysteem van Volvo dat in de nieuwe Volvo trucks komt zitten er heel wat voordelen gebonden aan uw truck. Denk hierbij aan besparing op brandstof, uw truck rijdt dus veel zuiniger. Verder gaan uw banden veel langer mee, weegt het chassis minder en er is minder onderhoud nodig. Ook is het voertuig in het algemeen veiliger, dit alles geeft Volvo mee aan het nieuwe aangepaste beladingssysteem.

Het nieuwe beladingssysteem combineert een 6×2 hefbare as voor met een elektrisch gecontroleerde vering om zo het gewicht te verdelen zonder de as te gebruiken. Hierdoor wordt dus het gewicht verminderd en onderling de frictie ook.

Het systeem tilt automatisch de as op als er niet of heel licht is geladen, waardoor een 4×2 situatie wordt gecreëerd. Hierdoor is er dan weer minder rollende weerstand bij de wielen, en het gevolg hiervan is brandstofbesparing. Het weeg ook 150 kilo minder dan de traditionele 6×4 omdat het de extra as niet nodig heeft. De chauffeur hoeft hier niks aan te doen, dit gebeurt allemaal automatisch. En bij heel slecht weer kan de bestuurder het systeem activeren om zo de tractie te verbeteren. Dit kan alleen als de bestuurder minder dan 50 mijl per uur rijdt en het zorgt ervoor dat de vrachtwagen beter op de weg ligt als hij heel licht geladen is.

Vanuit Volvo wordt er gezegd dat de volledige productie van deze systemen zal worden gestart rond januari 2016. Al zijn er wel al 200 systemen gebouwd en uitgerust in de vrachtwagens sinds augustus 2014. Hier zitten dan niet de bèta testsystemen bij inbegrepen. Op dit moment kan het systeem alleen in combinatie met bepaalde voorwaarden waar je vrachtwagen aan moet voldoen, denk hierbij aan type motor en hoeveel je as kan tillen.

De prijs is tot op heden niet bekend gemaakt, maar er kan vanuit gegaan worden dat het 6×2 pakket een beetje meer zal gaan kosten dan de traditionele 6×4 die Volvo aanbied.