Auto huren op vakantie? Online klant wordt gediscrimineerd!

Het huren van een auto wordt vaak gedaan tijdens een rondreis of als je ergens drie weken op vakantie bent. Je hoeft zelf niet naar het vakantieland te rijden en kunt toch overal makkelijk komen. Net als een koffer kopen, kan het huren van een auto tegenwoordig ook online. Het blijkt echter dat je in sommige gevallen flink meer gaat betalen als je het land van herkomst invult.

Internationale bedrijven zoals Sixt, Hertz en Goldcar verhuren ook auto’s in Europa en lijken daarbij consumenten die online een auto willen ‘boeken’ te benadelen. Daarom heeft de Europese Commissie een brief geschreven waarin kritiek wordt geuit op deze werkwijze. De brief die is verzonden aan zes autoverhuurders (waaronder Enterprise, Europcar en Avis) is openbaar gemaakt.

“Verhuurprijs steeg met 100%”

De internationals zouden de verhuurprijs van een auto laten stijgen als het duidelijk is uit welk land de huurder komt. Zo zag een Duitse klant de prijs van een huurauto in Groot-Brittannië verdubbelen toen hij had ingevuld dat hij uit Duitsland afkomstig was. Daarnaast verwijzen de websites consumenten door naar een andere pagina op basis van het IP-adres.

Hierdoor is het moeilijker om te achterhalen wat de voordeligste prijs is van een huurauto, aldus de Europese Unie. Verantwoordelijk EU-commissaris, Michel Barnier, stelt dat niet alleen bedrijven mogen profiteren van een Europese interne markt, maar dat consumenten hier ook van moeten meegenieten.

De praktijken moeten anders volgens Brussel en de Goldcar, Sixt en Enterprise hebben daar al gehoor aangegeven. Europcar, Hertz en Avis moeten de commissie nog overtuigen.