Welke rechten en plichten heb je als consument tijdens een koop?

De afgelopen jaren is er ontzettend veel verandert op het gebied van consumentenkoop. Lang niet alle consumenten in Nederland zijn bekend met de rechten en plichten bij een consumentenkoop. Daarom hebben wij vijf feiten op een rijtje gezet over de rechten en plichten van consumenten!

Medio 2014 zijn er voor de consument ongelooflijk veel rechten bijgekomen. Eerder was er al de informatieplicht van de verkoper, de bedenktijd, rechten van de consument bij bestelling en levering, en de risico-overgang in geval van verlies of beschadiging. Er zijn zoals al vermeld een heleboel rechten van de consument bijgekomen en deze zullen wij je hieronder prijs geven.

Pakketreizen

Nu de vakantie voor de deur staat boeken we massaal pakketreizen naar een zonovergoten vakantiebestemming, maar net als alle vrijetijdbestedingen zijn ook pakketreizen uitgesloten van de werking van de rechten die je hebt bij koop op afstand. Dit is opmerkelijk want pakketreizen worden doorgaans altijd op afstand verkocht, namelijk via het internet!

Beperkte aanbetaling

Als je online wat koopt, dan heeft de verkoper het recht om bij de bestelling een aanbetaling te vragen. De aanbetaling mag echter nooit hoger zijn dan 50 procent van het totaalbedrag dat aangeschaft wordt. Veel consumenten vinden een aanbetaling maar niets, mar toch mag de verkoper tot 50 procent van het totaalbedrag al in rekening brengen.

Bestelknop

Online shoppen is booming. Bestel je een product of dienst online dan moet je bij de acceptatieknop aan het einde van de bestelprocedure uitdrukkelijk en prominent medegedeeld worden dat je door het sluiten van de overeenkomst een betalingsverplichting aan gaat. Veel webshops tonen dit echter niet duidelijk of helemaal niet.

Zelf akkoord geven

Als je online een product koopt, is het niet meer toegestaan dat er vooraf al vinkjes aangevinkt zijn. wil de webshop waar je iets bestelt een akkoord dan dien je daar zelf uitdrukkelijk mee in te stemmen. Zie je al aangevinkte vakjes in een webshop dan is dit tegen de regels.

Klantenservice bellen

Iedere consument kent het wel, het bellen naar de klantenservice. Het is altijd een dure aangelegenheid maar daar is verandering in gekomen. Er mag echter geen tarief meer per minuut in rekening gebracht worden en de totale kosten mogen niet meer zijn dan 1 euro exclusief gebruik van mobiele telefoon of vaste telefoon.

Een geschil bij een consumentenkoop is meer regel dan uitzondering. Een goede advocaat gespecialiseerd op dit gebied is dan een must. Heb je een geschil als particulier op dit gebied, dan kun je het beste contact opnemen met Kroon advocatenkantoor te Almelo.