Tips voor toekomstige medewerkers van een callcenter

Werken bij een callcenter is de ideale bijbaan voor veel studenten. Zeker voor studenten die niet op hun mondje zijn gevallen, kan werken bij bij een callcenter aanvoelen als een soort tweede natuur. Uiteraard heeft elke callcenter zijn unieke benadering en dus zijn niet alle tips bruikbaar, maar er zijn wel een aantal algemene tips waar toekomstige medewerkers van een callcenter veel aan kunnen hebben. Hieronder staan een aantal tips op een rijtje zodat jij je bijbaan goed begint.

1) Luister goed en probeer hints op te pikken

Een van de belangrijkste kwaliteiten die je als callcentermedewerker kunt hebben is je luistervermogen. Het is enorm belangrijk om goed te kunnen luisteren. Daarbij maakt het in principe niet zo veel uit of je aan warm bellen of koud bellen doet: het blijft van belang.

Als je namelijk goed luistert, kun je ook hints oppikken van de klant of prospect die je aan de lijn hebt. Laat de persoon doorschemeren dat hij ergens mee zit of dat hij een probleem heeft, aarzel dan niet en probeer door te vragen om te kijken of jij iets voor hem kunt betekenen. Zo kun je beide met een goed gevoel het gesprek afsluiten: hij heeft z’n probleem opgelost en jij hebt weer een goed gesprek afgerond.

2) Praat duidelijk en wees zelfverzekerd

Je zult van jezelf wel weten of je een goede telefoonstem hebt voor een callcenter. Articuleer je duidelijk, maak je gebruik van intonatie en kun je je eigenlijk overal wel verbaal uitredden? Dan heb je vaak al een voorsprong. Voor prospects is het namelijk erg fijn als de verkoper goed uit z’n woorden komt en duidelijk verstaanbaar is. Als verkoper krijg je daar zelf ook een beter gevoel van. Bovendien kom je zelfverzekerder over. Zelfverzekerd zijn is vitaal als je iemand wilt overtuigen of als je iemand iets wilt verkopen.

3) Dring niet aan en blijf altijd vriendelijk

Let’s face the facts: sommige mensen zitten er helemaal niet op te wachten om gebeld te worden door een callcenter. Bij hen moet je extra je best doen om te laten zien wat je waard bent. Wat je echter nooit moet doen, is jezelf opdringen. Als je jezelf bij mensen opdringt, heb je al snel de kans dat ze de hoorn erop gooien. Dat ligt ook in het verlengde van de volgende tip: blijf altijd vriendelijk. Het maakt niet uit hoe de prospect of klant reageert. Je moet altijd vriendelijk blijven tegenover hem of haar.

4) Probeer af en toe af te wijken van het script in een callcenter

Het script dat je vaak gebruikt is een goede handleiding voor beginnende callcentermedewerkers. Als je eenmaal ervaring begint op te bouwen, is het van belang om af en toe eens af te wijken van het script dat een callcenter vaak gebruikt. Zo kun je namelijk meer persoonlijkheid geven aan je gesprek en spontaner over komen. Door af te wijken van het belscript zorg je ervoor dat je in kunt gaan op wat de prospect te zeggen heeft zonder dat het script in de weg zit. Dat is de enige mogelijkheid om de prospect voor je te binden en te overtuigen.