Tips om een goede webinar te organiseren

Als je een webinar wil organiseren kunnen we je hier enkele adviezen in geven. Zowel op het vlak welke tools je hier voor nodig hebt, als de voorbereidingen die je het beste kunt treffen.


<h2>Benodigdheden</h2>
Allereerst moet je kiezen voor de juiste hardware. Zo kun je het beste kiezen voor een goede computer of harddrive om de techniek en software te laten draaien. Je publiek kan het webinar van achter elk apparaat volgen waarop een Internetbrowser draait. Ook kun je soms de mogelijkheid hebben om via een bepaalde app of een koppeling hiervan het webinar te volgen op een mobiele telefoon en tablet.
Tevens heb je een microfoon en een camera nodig. In de doorgaande laptop zit dit vaak al ingebouwd. Ook kun je een externe microfoon en een desktop camera aanschaffen als je beter voor de dag wil komen. Hier zijn ook widescreen en HD varianten van beschikbaar. Tevens zou je een bedrijf kunnen inschakelen wanneer je een webinar wil organiseren. Kijk hiervoor bijvoorbeeld wat is een webinar. Als je meer wil weten over welke software zij hiervoor gebruiken en welke voordelen hieraan kleven, dan kun je kijken op webinar software.
Ook is het nodig om gebruik te maken van een goede internetverbinding die zo stabiel mogelijk en snel is. Op deze manier krijg je geen problemen van je klanten en personeel. Je kunt het beste glasvezel en kabelverbindingen gebruiken.

<h2>Voorbereidingen</h2>
Wanneer je een webinar geeft, is het tevens handig als je je goed voorbereid van te voren. Je kunt je goed voorbereiden met een presentatie in PowerPoint, maar je kunt ook het beste goed naar de techniek kijken. Bekijk van te voren of de Internetverbinding het goed doet en of je presentatie goed te zien is. Hierdoor kun je het beste voor een groep oefenen van te voren.
Ook moet je rekening houden met het feit dat je tijdens een webinar tegen een scherm praat en je publiek reageert via de chat. Daarom moet je onthouden dat je tijdens het praten ook op inkomende berichten moet kunnen antwoorden, of je geeft van te voren aan dat vragen het beste na je presentatie gesteld kunnen worden. Je kunt je webinar openen door je gasten te verwelkomen en iets te vertellen over jezelf. Laat hen bijvoorbeeld kennis maken met je organisatie, je naam en je functie.
Als je je webinar wil promoten moet je een landingspagina gebruiken waarop je informatie vermeld over het webinar met daarop aangegeven een formulier waarmee iemand zich kan aanmelden. Verder kun je  op social media posten en als je al een deel van je klantenbestand hebt opgebouwd kun je hen ook een nieuwsbrief sturen. Als mensen op je Facebook bericht reageren zul je extra publiciteit creëren. Je kunt ook vragen of ze zich zelf willen introduceren met een link naar de Facebook pagina die zij zelf hebben. Ook zou je zelf een (betaalde) advertentie via Facebook kunnen maken. Je kunt voordat je met je webinar begint een reminder sturen naar iedereen, en als niet iedereen je volgt kun je nog wel gebruik maken van een speciale berichtgeving bij de volgende presentatie omdat je al deze mensen op een aparte e-mail lijst hebt kunnen zetten.