SEO en beste technieken in de praktijk

Wanneer je van plan bent voor een bedrijf te werken in linkbuilding en dit voor diverse klanten gaat doen, kunnen we je enkele adviezen geven over hoe je dit het beste kunt aanpakken.

<h2>Inleiding SEO</h2>
SEO is het geheel aan diverse activiteiten om een specifieke webpagina of een bepaalde website beter te laten scoren in de zoekresultaten van een zoekmachine zoals Google of Yahoo. Het wordt ook wel in online marketing gebruikt en het is gericht op het trekken van bezoekers en ervoor zorgen dat bezoekers ook een bepaalde actie verrichten (denk aan een aankoop doen of een offerte opvragen). SEO zorgt dus voor een beter zoekresultaat binnen zoekmachines. Posities in de organische zoekresultaten zijn gratis voor alle websites, dit in tegenstelling tot de advertenties die hierin ook kunnen verschijnen. Door middel van SEO kun je de positie van je website in de organische zoekresultaten verbeteren en het kan dus op die manier plaatsvinden dat mensen gratis je website bezoeken. Adverteren aan de hand van social media, banners of SEA kost namelijk geld, terwijl SEO voor gratis bezoekers zorgt.

<h2>Goede technieken die je kunt gebruiken</h2>
Wanneer je van SEO gebruik wil maken kunnen we je een aantal handigheden introduceren die goed werken.
Zo kun je bijvoorbeeld het beste korte URL’s gebruiken in plaats van een URL met een lange structuur omdat er dan veel meer sprake is van categorieën en lange omschrijvingen. Denk er hierbij wel aan dat je het belangrijkste zoekwoord in je URL moet verwerken. Het beste kun je ervoor zorgen dat deze ook terug komt in de kop van je artikel en in de verdere tekst van je pagina.
Ook is het aan te raden lange artikelen te produceren in plaats van korte artikelen. Met uitgebreide artikelen kun je beter scoren in zoekmachines aangezien de langere inhoud ervoor zorgt dat er vaak meer antwoorden op de zoekvraag van de gebruiker komen.
Kijk ook naar de klikratio van je pagina’s. Als er bijvoorbeeld relatief meer op jouw titel wordt geklikt dan op dan op een titel dat boven je in de zoekresultaten staat, dan stijg je automatisch in de metingen. Daarom kun je de titels van je pagina’s en artikelen als mini-advertentie zien die de aandacht van de gebruiker moeten trekken. Een paar tips om de klikratio van je titels te verbeteren zijn bijvoorbeeld het toevoegen van getallen aangezien deze sneller de aandacht aantrekken. Ook kun je symbolen toevoegen of een toelichting tussen haakjes voor of achter zetten.
Ook kun je gebruik maken van multimedia om gebruikers langer en meer geïnteresseerd op je website te houden. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van video’s, afbeeldingen, lijstjes, grafieken en streamers.

Wanneer je graag nog meer wil leren over SEO, kun je ervoor kiezen hier een cursus in te volgen. Kijk bijvoorbeeld voor meer informatie op cursus seo. De website van Learnit biedt meerdere cursussen aan, om je op zowel professioneel als persoonlijk vlak te kunnen verbeteren, kijk bijvoorbeeld op cursus powerbi.